چرا برخی واکسینه‌شدگان همچنان به کرونا مبتلا می‌شوند؟

Juan Karita
Juan Karita Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حتی بهترین واکسن‌ها نیز کاملا اثربخش نیستند و اگرچه میزان اثربخشی واکسن‌هایی مثل فایزر-‌بیون‌تک و مدرنا بسیار بالا است اما ۱۰۰ درصد نیست. به همین دلیل است که افراد واکسینه شده باید همچنان ماسک بزنند و فاصله اجتماعی خود را حفظ کنند.

آگهی

گزارش‌های پراکنده از کشورهایی که واکسیناسیون شهروندانشان را در مقابل همه‌گیری ویروس کرونا آغاز کرده‌اند، نشان می‌دهد که در میان افرادی که یک دُز یا هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باز هم مواردی دیده شده که تست کرونای واکسینه‌شدگان مثبت بوده است.

در ایالات متحده این اتفاق دست‌کم برای سه نفر از نمایندگان کنگره روی داده است: آندریانو اسپایلات از نیویورک، استفان لینچ از ماساچوست و لوری تراهان بار دیگر از دموکرات‌های ماساچوست.

اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟

کارشناسان می‌گویند مشاهده مواردی از این دست تعجب آور نیست و نمی‌توان آن را نشانۀ وجود مشکلی در واکسن‌ها یا نحوۀ تزریق آنها دانست. به نظر کارشناسان این اتفاق به چند دلیل روی می‌دهد:

  • اول اینکه واکسن‌ها فوراً عمل نمی‌کنند بلکه چند هفته طول می‌کشد تا بدن پس از دریافت واکسن، نسبت به ویروس ایمنی پیدا کند.
    علاوه بر این در برخی از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا که از واکسن‌های فایزر-‌بیون‌تک و مدرنا استفاده می‌کنند، ضروری است تا واکسیناسیون در دو مرحله آنهم به فاصله حدود ۲۰ روز انجام شود تا واکسن اثربخشی کامل را در بدن داشته باشد.
  • دیگر اینکه ممکن است فردی قبل از واکسیناسیون به ویروس کرونا آلوده شده باشد، اما از این موضوع بی‌اطلاع باشد و اقدام به دریافت یکی از واکسن‌های کرونا کند. چنین فردی اگر تست کرونا بدهد، جواب آن مثبت خواهد بود.
  • کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که واکسن‌ها از بیماری جلوگیری می‌کنند اما ممکن است از عفونت جلوگیری نکنند. واکسن کرونا از اینکه بیمار در بیمارستان بستری شود یا کووید۱۹ باعث مرگ بیمار شود، جلوگیری خواهد کرد. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که واکسن‌ها تا چه اندازه در جلوگیری از ابتلای افراد به ویروس کرونا یا انتقال آن از فردی به فرد دیگر موثر هستند.
  • آخرین نکته اینکه حتی بهترین واکسن‌ها نیز کاملا اثربخش نیستند و اگرچه میزان اثربخشی واکسن‌هایی مثل فایزر-‌بیون‌تک و مدرنا بسیار بالا است اما ۱۰۰ درصد نیست. به همین دلیل است که افراد واکسینه شده باید همچنان ماسک بزنند و فاصله اجتماعی خود را حفظ کنند.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟