اتحادیه اروپا، ناتو و آمریکا: طالبان هدفی جز آسیب زدن به مردم افغانستان ندارد

اهتزاز پرچم‌های اتحادیه اروپا در مقر اتحادیه در بروکسل
اهتزاز پرچم‌های اتحادیه اروپا در مقر اتحادیه در بروکسل Copyright Virginia Mayo/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Virginia Mayo/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا، ناتو و نمایند‌گی‌های سیاسی شماری از کشورهای اروپایی و آمریکا در افغانستان روز یکشنبه با صدور اعلامیه‌ای مشترک، طالبان را مسئول اکثر خشونت‌های جاری علیه مردم این کشور دانستند و خواستار شناسایی و محاکمه عاملان این خشونت‌ها شدند.

آگهی

اتحادیه اروپا، ناتو و نمایند‌گی‌های سیاسی شماری از کشورهای اروپایی و آمریکا در افغانستان روز یکشنبه با صدور اعلامیه‌ای مشترک، طالبان را مسئول اکثر خشونت‌های جاری علیه مردم این کشور دانستند و خواستار شناسایی و محاکمه عاملان این خشونت‌ها شدند.

در این اعلامیه مشترک که توسط اتحادیه اروپا، ناتو و نمایند‌گی‌های سیاسی استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، هلند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا، ایتالیا و ایالات متحده صادر شده، ادامۀ ترورها، آدم ربایی‌ها، و تخریب زیرساخت‌های حیاتی افغانستان محکوم شده و هدف اصلی این خشونت‌ها جامعۀ مدنی، قضایی، رسانه‌یی، مذهبی، پزشکی و نماینده‌گان غیرنظامی دولت دانسته شده است؛ نهادهایی که برای یک افغانستان صلح‌آمیز و مرفه ضروری هستند.

در ادامۀ اعلامیه آمده‌است: «جامعە بین‌المللی منابع هنگفتی را در زمینە انرژی، امنیت غذایی، منابع آب و زیرساخت‌های جاده‌ای به سود مردم افغانستان، سرمایه‌گذاری کرده‌است. ما تخریب مداوم زیرساخت‌های حیاتی، از جمله تخریب جاده‌ها، انفجار شبکه‌های تلویزیونی و شبکه برق از سوی طالبان را، محکوم می‌کنیم.»

در این اعلامیه تصریح شده که اقدامات خشونت‌بار طالبان جز آسیب زدن به مردم افغانستان که اکثرا به دلیل ادامه چندین دهه جنگ و شیوع ویروس کرونا با چالش‌های اقتصادی و تامین امنیت غذایی مواجه هستند، هدف دیگری را دنبال نمی‌کند.

اتحادیه اروپا، ناتو و نمایند‌گی‌های سیاسی کشورهای اروپایی و آمریکا ضمن اعلام حمایت مجدد خود از برقراری صلح و توافق سیاسی فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌اند که اقدام‌های خشونت‌بار و ویرانگر طالبان جهان را خشمگین می‌سازد و اگر قرار است، صلحی در افغانستان برقرار شود، این خشونت‌ها باید متوقف شود.

در این اعلامیه همچنین از طالبان خواسته شده‌ تا به این خشونت‌ها پایان دهد و از حکومت افغانستان نیز خواسته شده که درباره حمله‌های اخیر این گروه، بررسی‌های فعال‌تر و شفاف‌تری انجام دهد تا عاملان آنها شناسایی و محاکمه شوند.

در همین حال، رولاند کوبیا، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا در امور افغانستان با انتشار پیامی توییتری از طالبان خواست تا از فرصت تغییر دولت در آمریکا برای اثبات صلح‌طلبی خود استفاده کند. آقای کوبیا بدون اشاره مستقیم به گروه طالبان نوشت:«اگر برخی از طرف‌ها واژه آتش‌بس را نمی‌پسندند، آن را ترک جنگ، کاهش خصومت‌ها، مهلت قانونی یا دوره سکوت بنامند. فارغ از هر معنایی، مهم این است که جاری شدن جوی خون در افغانستان متوقف شود.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه گذشته طالبان را به رعایت نکردن تعهداتش در توافق‌نامه صلح با ایالات متحده آمریکا متهم کرده بود. همچنین راس ویلسون، کاردار سفارت امریکا در کابل در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی صلح، گفته است که دولت جدید آمریکا انتظار دارد مرحلۀ دوم گفتگو‌های صلح در قطر از سر گرفته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست ناتو؛ عدم اتخاذ «تصمیم نهایی» درباره افغانستان و افزایش حضور در عراق

نامه سرگشاده طالبان به مردم آمریکا: دولت بایدن به توافق صلح دوحه پایبند بماند

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»