استمداد عراق از چین، روسیه و فرانسه؛ فروش ۵ ساله نفت در ازای پیش‌پرداخت

تامین امنیت خط لوله نفت در شمال بصره
تامین امنیت خط لوله نفت در شمال بصره Copyright NABIL AL-JURANI/AP2008
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت عراق با وجود درخواست وام ۶ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول، ناچار شده برای مهار بحران کسری بودجه، عقد قراردادهای پیش‌فروش گسترده نفت در ۵ سال آینده را آغاز کند.

آگهی

دولت عراق با وجود درخواست وام ۶ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول، ناچار شده برای مهار بحران کسری بودجه، عقد قراردادهای پیش‌فروش نفت در ۵ سال آینده را آغاز کند.

شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق(SOMO) پیشتر از مشتریان خود خواسته بود تا برای انعقاد قرارداد پنج ساله فروش نفت خام بصره در قبال واریز پیش پرداخت، پیشنهادهای خود را ارائه کنند. مهلت ارسال پیشنهادهای پیش‌خرید نفت برای دوره ژانویه ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۵ ساعت ۱۶ روز ۲۷ نوامبر گذشته به پایان رسید و بررسی پیشنهادها آغاز شد.

در میان مشتریان نفت عراق، چین اولین کشوری است که پیش قدم شده است. علی نزار، معاون شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق اعلام کرده که شرکت نفتی ژینهوای چین توافق کرده که در ازای دریافت روزانه ۱۳۰ هزار بشکه در پنج سال آینده، به عنوان پیش‌پرداخت خرید سال نخست، ۲ میلیارد دلاربه طور نقد در اختیار دولت عراق قرار دهد.

همزمان، شرکت نفتی دولتی ذی‌قار عراق نیز اعلام کرده که شرکت لوک‌اویل روسیه، تامین مالی افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت تولید میدان نصیریه را در قبال دریافت نفت خام به جای پول پذیرفته است.

در همین حال، وزارت نفت عراق هم از امضای یک یادداشت تفاهم به شرکت فرانسوی توتال خبر داده؛ تفاهم‌نامه‌ای که در زمینه افزایش تولید گاز و انرژی پاک حاصل شده است. اما به نظر می‌رسد که حضور پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال برای امضای این یادداشت تفاهم بیشتر فرصتی بوده تا وزارت نفت عراق این شرکت را از تصمیمش برای فروش سهم ۱۸ درصدی خود در میدان سرسنگ منصرف کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دومین تولید کننده بزرگ اوپک قصد دارد بر پایه توافق اخیر ائتلاف کشورهای صادر کننده نفت(اوپک پلاس) صادرات روزانه خود را به ۳.۶ میلیون بشکه در روز برساند. این رقم در ماه دسامبر حدود ۳.۸۵ میلیون بشکه برآورد شده است. هر چند قیمت جهانی نفت نیز طی یک ماه گذشته بیش از ۴ دلار افزایش یافته ولی بحران کسری بودجه دولت عراق که افزون بر افت قیمت نفت در سال ۲۰۲۰، رکود داخلی حاصل از شیوع ویروس کرونا نیز بر آن دامن زده روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول که دولت عراق دست به کمک به سوی آن نیز دراز کرده، برآورد کرده که اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی بیش از هر عضو دیگر اوپک کوچک‌تر شده است. بر پایه این برآورد اقتصاد عراق در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۱۲ درصدی را تجربه کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید گازی تهران علیه بغداد؛ عراق بدهی ۲.۷ میلیارد دلاری را تایید کرد

عراقی‌ها در اعتراض به تصمیم کاهش ارزش دینار به خیابان‌ها آمدند

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟