واکنش بازارها به پایان دوره ترامپ و تحلیف بایدن؛ طلا جهش کرد و دلار تضعیف شد

بورس اوراق بهادار نیویورک
بورس اوراق بهادار نیویورک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازارهای مالی همزمان با پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و آغاز مراسم تحلیف جو بایدن در واشنگتن شاهد جهش قیمت طلا، ادامه صعود بهای نفت و تضعیف دلار آمریکا و صعود آرام شاخص‌های سهام بود.

آگهی

بازارهای مالی همزمان با پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و آغاز مراسم تحلیف جو بایدن در واشنگتن شاهد جهش قیمت طلا، ادامه صعود بهای نفت و تضعیف دلار آمریکا و صعود آرام شاخص‌های سهام بود.

هر اونس طلا از ۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه به وقت نیویورک و واشنگتن آهنگ صعودی خود را آغاز کرد و به یک جهش ۳۶ دلاری تا پیش از فرارسیدن ساعت ۱۱ از مرز هزار و ۸۷۰ دلار گذشت ولی با نزدیک شدن به ساعت ۱۲ بین هزار و ۸۶۴ دلار تا هزار و ۸۶۸ دلار نوسان کرد.

قیمت هر بشکه نفت پایه برنت نیز طی معاملات نیمروز چهارشنبه در مجموع نزدیک به ۱ درصد افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۴۴ سنت رسید که بالاترین نرخ در هشت روز گذشته به شمار می‌رود این نرخ نیز با عبور فرا رسیدن ساعت ۱۲ ظهر ۱۲ سنت پایین آمد.

کارشناسان بازارهای مالی معتقدند که رشد قیمت نفت تحت تاثیر وعده جو بایدن، رئیس جمهوری تازه آمریکا برای اجرای بسته محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری برای کاهش تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا رخ داده است؛ بسته‌ای که از یک سو امید به رونق اقتصادی را افزایش داده و از سوی دیگر انتظارات تورمی را قوت بخشیده است.

همین انتظارات تورمی موجب شد تا نرخ برابری دلار آمریکا روز چهارشنبه نیز در برابر ارزهای عمده جهان کاهش یابد. طی مبادلات روز چهارشنبه بازار جهانی ارز نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل پوند بریتانیا ۳ دهم درصد و در مقابل یوان چین ۱۹ صدم درصد کاهش یافت. دلار کانادا نیز در برابر دلار آمریکا ۷ دهم درصد تقویت شد.

تحلیلگران، افت نرخ برابری دلار آمریکا را یکی از دلایل افزایش قیمت طلا و نفت در جریان داد و ستدهای روز چهارشنبه می‌دانند.

معاملات بورس اوراق بهادار نیویورک هم روز چهارشنبه و همزمان با انتقال رسمی قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن با رشد آرام قیمت سهام آغاز شد. به طوری که تا ظهر روز چهارشنبه افزایش شاخص صنعتی داوجونز که نشان دهنده متوسط قیمت سهام ۳۰ شرکت بزرگ فعال در بازارهای سهام آمریکاست، به ۶ دهم درصد رسید و شاخص کل بورس نیویورک نیز ۳ دهم درصد بالا رفت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

سرمایه‌گذاران در بازارهای سهام آمریکا افزون بر برآورد تاثیر تزریق محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت آقای بایدن، نگران اصلاحات مالیاتی مد نظر دولت اوست. چنان که جنت یلن، نامزد آقای بایدن برای احراز سمت وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که سیاست‌های او بر خلاف دولت پیشین برای تاثیرگذاری بر بازار سهام طراحی نخواهد شد و عموم جامعه آمریکا را هدف قرار خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال نقره‌ای ۲۰۲۰؛ بیشترین سود و زیان نصیب سرمایه‌گذاران کدام بازارهای بین‌المللی شد؟

صعود همزمان قیمت نفت، طلا و سهام؛ بازارها به پیشواز بُرد ترامپ رفتند یا بایدن؟

دو زن جسد پیرمردی را به بانک بردند و از حسابش برداشت کردند