بازگردان مهاجران؛ کمیته هلسینکی مجارستان «فرونتکس» را متهم کرد

Hungarian police use pepper spray on migrants at the "Horgos 2" border crossing into the Hungary, near Horgos, Serbia, Wednesday, Sept. 16, 2015.
Hungarian police use pepper spray on migrants at the "Horgos 2" border crossing into the Hungary, near Horgos, Serbia, Wednesday, Sept. 16, 2015. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان غیردولتی «کمیته هلسینکی مجارستان»: «تخلفات فرونتکس حتی پس از حکم دیوان دادگستری اروپا در دسامبر ۲۰۲۰ ادامه یافته است که بر اساس آن به عقب راندن و بازگرداندن مهاجران از مرز مجارستان و صربستان به طرف صربستان به منزله بازگرداندن فراقانونی و نقض قوانین اتحادیه اروپاست.»

آگهی

آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا (فرونتکس) بار دیگر متهم شد که بیش از چهار سال است چشم خود را بر نقض حقوق مهاجران در مرزهای شنگن مجارستان بسته است.

این اتهام را سازمان غیردولتی موسوم به «کمیته هلسینکی مجارستان» در تازه‌ترین گزارشش علیه اعضای این آژانس و مدیر اجرایی آن مطرح کرده است.

این سازمان غیردولتی تاکید کرده است که «این تخلفات حتی پس از حکم دیوان دادگستری اروپا در دسامبر ۲۰۲۰ ادامه یافته است که بر اساس آن بازگرداندن مهاجران از مرز مجارستان-صربستان به طرف صربستان به منزله بازگرداندن فراقانونی و نقض قوانین اتحادیه اروپاست.»

گزارش کمیته هلسینکی مجارستان حاوی برخی اسنادی است که تاکنون منتشر نشده است. این اسناد نشان می دهد که فرونتکس از مکانیسم‌های ناکارآمدی برای رعایت حقوق بشر استفاده می کند و نقض حقوق بشر را به درستی بررسی نکرده است.

این سازمان غیردولتی گفته است که در طی سالهای گذشته ۱۷ شکایت رسمی از طرف ۱۷ نفر را به فرونتکس ارائه داده است.

دیوان دادگستری اروپا در ماه دسامبر سال گذشته حکم داد که مجارستان با اخراج اجباری مهاجران و عدم پذیرش تقاضای پناهندگی آنها، قوانین اتحادیه اروپا را در مورد حمایت از پناهجویان نقض کرده است.

اطلاعات پلیس نشان می دهد که از آن زمان تاکنون ۲۳۴۶ مهاجر فاقد اسناد قانونی از سوی مقامات مجارستان به صربستان بازگردانده شده‌اند. بر اساس همین منابع تنها ۱۲۹ مهاجر بازداشت و روند رسیدگی قانونی علیه آنها به اجرا گذاشته شده است.

کمیته هلسینگی مجارستان از رئیس پلیس مجارستان خواسته است که به این اقدامات پایان دهند و فرونتکس را به فسخ همکاری با بوداپست دعوت کرده است.

با این حال آندراس لدرر، وکیل این سازمان غیردولتی گفته است که :«نه دولت و نه فرونتکس به نامه‌های ما پاسخ نداده‌اند.»

بر اساس گزارشی که در ۲۳ اکتبر سال گذشته از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد، گفته شده است که آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا (فرونتکس) در چندین مورد در اعمال فشار برای بازگرداندن مهاجران در آبهای یونان نقش داشته است. این گزارش ادعا کرده است که کشتی های فرونتکس در عملیات «پس زدن» دریایی برای بازگرداندن پناهجویانی که قصد داشتند از طریق آبهای یونان وارد اتحادیه اروپا شوند، شرکت داشته است.

کمیته هلسینگی مجارستان، یک سازمان غیردولتی است که هدفش نظارت و حمایت از حقوق بشر است. این سازمان در سال ۱۹۸۹ میلادی تاسیس و از اعضای شورای اروپایی پناهجویان و تبعیدیان (ECRE) است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عبور غیرقانونی از مرزهای اتحادیه اروپا در ۱۰ ماه گذشته ۷۳ درصد افزایش یافته است

عبور غیرقانونی از مرزهای اتحادیه اروپا به بالاترین سطح خود طی شش سال اخیر رسید

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟