سقوط همزمان دلار، طلا و بورس در ایران؛ پیش‌بینی سکته قیمتی در بازار خودرو

ویترین یک صرافی در مرکز تهران
ویترین یک صرافی در مرکز تهران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاهش مستمر نرخ رسمی عرضه ارز که از هفته گذشته توسط بانک مرکزی ایران آغاز شده، روز دوشنبه بهای دلار آمریکا را به پایین‌ترین حد در ۵.۵ ماه گذشته رساند و به ادامه نزول قیمت سکه طلا و شاخص کل بورس تهران را سرعت بخشید.

آگهی

کاهش مستمر نرخ رسمی عرضه ارز که از هفته گذشته توسط بانک مرکزی ایران آغاز شده، روز دوشنبه بهای دلار آمریکا را به پایین‌ترین حد در ۵.۵ ماه گذشته رساند و به ادامه نزول قیمت سکه طلا و شاخص کل بورس تهران را سرعت بخشید.

بانک مرکزی ایران روز دوشنبه نرخ عرضه هر دلار آمریکا را در صرافی‌های تحت مدیریت خود تا ۲۱ هزار ۷۹۰ تومان کاهش داد؛ نرخی بی‌سابقه از ۲۳ مرداد ماه گذشته تا کنون که هزار و ۱۶۰ تومان پایین‌تر از بهای روز شنبه بود.

در واکنش به این اقدام، روند کاهش قیمت آزاد فروش دلار آمریکا در بازار تهران سرعت گرفت؛ به طوری که بعد از ظهر امروز(دوشنبه) هر دلار آمریکا تحت تاثیر چشم‌انداز نزولی نرخ رسمی، پایین‌تر از این نرخ و به بهای ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد.

بدین ترتیب بازار آزاد ارز تهران روز دوشنبه نرخی را تجربه کرد که از نیمه تیر ماه گذشته شاهد آن نبوده است. بهای فروش دلار آمریکا در جریان معاملات اواخر مهر ماه گذشته تا ۳۲ هزار تومان بالا رفته بود و اکنون تنها در فاصله ۳ ماه سقوط ۴۹ درصدی را ثبت کرده است. همچنین روند کاهش متوسط ماهانه قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران که از آبان گذشته آغاز شده همچنان دارد.

همزمان قیمت فروش هر یورو نیز روز دوشنبه در بازار آزاد تهران به کمترین نرخ خود از ۱۹ مرداد ماه پیش رسید و ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان خرید و فروش شد که ۵۴۰ تومان بالاتر از نرخ عرضه بانک مرکزی ایران بود.

با وجود افزایش ۴ دلار و ۳۰ سنتی نرخ جهانی طلا، بهای هر قطعه تمام سکه طلا در بازار ایران تا ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافت که نرخی بی‌سابقه از ۱۵ تیرماه گذشته به شمار می‌رود. قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در هفته سوم مهرماه پیش به قله ۱۶ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان صعود کرده بود ولی اکنون نزدیک به ۴۰ درصد ارزان‌تر شده است. بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز روز دوشنبه به کمتر از ۹۲۰ هزار تومان رسید.

تقویت ریال ایران در مقابل دلار آمریکا به کاهش قیمت سهام شرکت‌های فعال در بورس تهران نیز دامن زده است. به باور کارشناسان بازارهای مالی چشم‌انداز نزولی ارزش ریال و صعودی نرخ تورم یکی از عوامل تحریک قیمت سهام شرکت‌های بورسی طی سال ۱۳۹۹ بوده است.

بر همین اساس، شاخص کل بورس تهران در پایان داد و ستدهای روز دوشنبه نزدیک به ۳۷ هزار واحد(۳.۱۲ درصد) کاهش یافت و به یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحد رسید. این شاخص در جریان معاملات هفته سوم مرداد ماه به بیش از ۲ میلیون واحد رسیده بود ولی از آن زمان تا کنون بیش از ۴۴ درصد سقوط کرده ولی در مقایسه با ابتدای سال ۱۳۹۹ همچنان ۱۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

در همین حال، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو به روزنامه همشهری گفته که روند ریزش قیمت خودروهای داخلی در یک هفته گذشته به‌دلیل کاهش نرخ ارز، تندتر شده و با وجود این که تا هفته گذشته شاهد کاهش ۳۳درصدی قیمت خودرو بودیم ولی به دلیل احتمال ورود نرخ دلار به کانال ۲۰هزار تومان، کاهش ۶۰درصدی قیمت خودروهای داخلی نسبت به آبان‌ماه امسال محتمل است.

او همچنین پیش‌بینی کرده که اگر دولت آمریکا به برجام بازگردد شاهد سکته قیمتی ۵۰درصدی در بازار خودروی ایران خواهیم بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هر چند برخی کارشناسان اقتصادی احتمال کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت دوباره این کشور به برجام در دوره ریاست جمهوری جو بایدن را از جمله دلایل روانی آغاز سقوط قیمت‌ها در بازارهای موازی در ایران می‌دانند ولی در مقابل منتقدان سیاسی دولت حسن روحانی، بانک مرکزی ایران را به تدارک سیاسی برای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه آینده متهم کرده‌اند. اصولگرایان مخالف دولت ایران همچنین دولت آقای روحانی را متهم کرده‌اند که با کاهش دستوری نرخ ارز و تدوین بودجه‌ سال ۱۴۰۰ بر مبنای فروش غیرواقعی نفت قصد دارد دولت بعدی را که به احتمال زیاد اصولگرا خواهد بود، با مضیقه مالی مواجه کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به بالاترین سطح در ۱۴۰۲ رسید