کشف آرامگاه ملکه نئیت در منطقه «سقاره» مصر

Nariman El-Mofty
Nariman El-Mofty Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سقاره بخشی از قبرستان بزرگ ممفیس، پایتخت مصر باستان است و اهرام معروف جیزه و اهرام کوچکتر ابوصیر، دهشور و ابو رواش نیز درون این محوطه بزرگ قرار دارند.

آگهی

باستان شناسان به تازگی توانسته‌اند گنجینه‌ای شامل مجموعه‌ای از آرامگاه‌ها و تابوت‌ها و اجساد مومیایی متعلق به مصر باستان را در گورستان «سقاره» واقع در جنوب قاره، پایتخت مصر کشف کنند.

این خبر روز یکشنبه از سوی زاهی حواس، باستان شناس مشهور مصری و وزیر پیشین آثار باستانی این کشور اعلام شد.

یکی از یافته‌های جدید، آرامگاه ملکه نئیت، همسر شاه تتی، اولین پادشاه از سلسله ششم فراعنه بود که از سال ۲۳۲۳ تا ۲۱۵۰ قبل از میلاد حکمرانی می‌کرد.

باستان شناسان همچنین مکانی با بیش از ۵۰ تابوت چوبی و اجساد مومیایی شده را کشف کردند که زمان دفن آنها به دوران پادشاهی جدید مصر در سال‌های ۱۵۷۰ تا ۱۰۶۹ قبل از میلادی برمی‌گشت.

از دیگر کشفیات مهم در این منطقه، یک پاپیروس به طول ۴ متر حاوی متن‌هایی از کتاب مردگان بود.

زاهی حواس اعلام داشت که بیش از یک دهه است که کار در این منطقه باستانی ادامه دارد و کشفیات جدید نتیجه همکاری وزارت آثار باستانی مصر و مرکز زاهی حواس در کتابخانه اسکندریه مصر است.

سقاره بخشی از قبرستان بزرگ ممفیس، پایتخت مصر باستان است و اهرام معروف جیزه همچنین اهرام کوچکتر ابوصیر، دهشور و ابو رواش نیز درون این محوطه بزرگ قرار دارند.

ویرانه‌های ممفیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی به فهرست میراث جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) اضافه شد.

مصر در سال‌های اخیر به امید جذب گردشگر بیشتر، اطلاعات مربوط به یافته‌های جدید باستان شناسی را بطور گسترده در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رژه اجساد مومیایی در مصر؛ «بدشگونی فراعنه» پس از یک قرن بر سر زبان‌ها افتاد

عبدالفتاح سیسی برای سومین‌بار سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد

زنبورها و شامپانزه‌ها؛ از نابغه‌های کوچک روی زمین چه می‌دانیم؟