زهر چشم گرفتن گوگل از رسانه‌های خبری استرالیا با انجام آزمایشی نامعمول

جستجوگر گوگل
جستجوگر گوگل Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گوگل می‌گوید در این آزمایش فقط به ۱ درصد از کاربرانش محتوای قدیمی‌تر و یا نامربوط‌ به موضوع خبری جستجوشده را نشان می‌دهد.

آگهی

گوگل در میانهٔ بحران همه‌گیری کرونا تصمیم گرفته است به‌طور آزمایشی در نتایج جستجویش برای برخی از کاربران استرالیایی، اخبار برخی سایت‌های خبری این کشور را پنهان کند.

برخی استرالیایی‌ها می‌گویند این روزها گاه به‌جای اخبار روز به خبرهای قدیمی‌تر بر می‌خورند و در برخی موارد می‌بینند که کل یک مطلب یا گزارش خبری ناگهان ناپدید می‌شود.

مسئولان گوگل می‌گویند در این آزمایش فقط به ۱ درصد از کاربران‌ خود محتوای قدیمی‌تر و یا نامربوط‌ به موضوع خبری جستجوشده را نشان می‌دهند.

آزمایشی به قصد زهر چشم گرفتن

این خبر در حالی منتشر می‌شود که جدل میان رسانه‌های بزرگ استرالیا با مدیران گوگل بر سر حق پخش اخبار بالا گرفته است. صاحبان رسانه در استرالیا از شرکت گوگل می‌خواهند که به نوعی «نظام‌نامهٔ حق نشر اخبار» معتبر تن بدهد و برای انتشار اخبار در جستجوگر و سامانه خبرخوان خود هزینه بپردازد.

اما این غول اینترنتی،‌ جز با شرایط خودش حاضر نیست چنین هزینه‌ای بدهد و بنابراین ظاهرا تصمیم به دستکاری نتایج جستجوی خبر گرفته تا از این کار پرهیز کند. مدیران گوگل مدعی‌اند که پرداخت چنین هزینه‌ای «شیوهٔ جستجوی گوگل را مختل کرده، از مزیّت اینترنت برای میلیون‌ها استرالیایی می‌کاهد.»

از آنجا که هنوز بحث و چانه‌زنی دربارهٔ جزئیات نظام‌نامه حق پخش خبر ادامه دارد دستکاری نتایج جستجوی اخبار معنایی جز این نمی‌تواند داشته باشد که گوگل می‌خواهد از حریف زهر چشم بگیرد.

canva
دفتر مرکزی گوگلcanva

«حجم مخاطبی که برایتان می‌آوریم کافی است، برای استفاده از خبر پول نمی‌دهیم»

گوگل اعلام کرده است که این آزمایش را برای «سنجش میزان تأثیر متقابل رسانه‌های خبری و جستجوگر گوگل بر روی یکدیگر» انجام می‌دهد.

اما به‌نوشتهٔ نشریهٔ گاردین، نتایج این آزمایش احتمالا برای اثبات یک این امر به دولت استرالیا به‌کار خواهد رفت که: هدایت کاربران به سوی سایتهای خبری به‌وسیلهٔ جستجوگر گوگل، و پول حاصل از ترافیک این کار برای سایتهای خبری، به اینکه گوگل نیز از راه تبلیغ یک محتوای خاص درآمد کسب می‌کند می‌ارزد.

شرکت گوگل مدعی می‌شود که هزینه برای پخش اخبار به‌صرفه نیست، اما نه اشاره‌ای به ارزش اطلاعات به‌موقع، دقیق و معتبر برای جستجوگر خود می‌کند و نه به ارزش اطلاعاتی که با شناختن نوع اخبار محبوب هر کاربر به‌دست می‌آورد.

canva
تبلیغات در گوگلcanva

نظام‌نامه‌ای‌ برای شکستن یک قدرت بلامنازع

گوگل پس از تصویب نظام‌نامهٔ مشابهی در اسپانیا،‌ در سال ۲۰۱۴، پخش اخبار دقیق و به‌موقع را از روی جستجوگر خود متوقف کرد تا مجبور نشود هیچ پولی به رسانه‌های خبری اسپانیایی بپردازد.

این غول اینترنت مایل است فقط با شرایط خود،‌ از رسانه‌هایی که می‌خواهد خبر بردارد و چنان که مایل است در بولتن خبری خود از آنها استفاده کند.

استفادهٔ اکثر کاربران اینترنت از جستجوگر گوگل قدرت چانه‌زنی بلامنازعی را به آن بخشیده است تا جایی که گوگل عملا می‌تواند کاربران خود را در میانهٔ یک بحران خطرناک از داشتن هرگونه اخبار دقیق و موثق محروم کند.

فکر ایجاد «نظام‌نامه حق پخش اخبار در اینترنت» اساسا برای درهم‌شکستن برتری مطلق همین قدرت بلامنازع شکل گرفته است.

بنابراین حذف برخی اخبار و گزارش‌های خبری از روی جستجوگر و خبرخوان گوگل در استرالیا بیش از پیش نیاز به تصویب چنین نظام‌نامه‌ای را در سطح جهانی روشن می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییرات مهم در موتور جستجوی گوگل

شخصیت میکی ماوس پس از گذشت حدود یک قرن بخشی از اموال عمومی می‌شود

تحولات ایران و جهان؛ انصراف دختر تکواندوکار ایرانی از مسابقات چین به دلیل حضور دو رقیب اسرائیلی