نوسان قیمت نفت؛ بازار جهانی در تلاطم تنش‌های خاورمیانه و بن‌بست نشست اوپک

استخراج نفت در تگزاس آمریکا
استخراج نفت در تگزاس آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت جهانی نفت طی ۲۴ ساعت گذشته تحت تاثیر بن‌بست نشست وزرای کشورهای صادرکننده نفت و افزایش دوباره شیوع کرونا از یک سو و افزایش تنش در خاورمیانه از سوی دیگر، در دامنه ۵۰.۶ تا ۵۳.۲ دلار نوسان کرد.

آگهی

قیمت جهانی نفت طی ۲۴ ساعت گذشته تحت تاثیر بن‌بست نشست وزرای کشورهای صادرکننده نفت و افزایش دوباره شیوع کرونا از یک سو و افزایش تنش در خاورمیانه از سوی دیگر، در دامنه ۵۰.۶ تا ۵۳.۲ دلار نوسان کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) به همراه متحدان این سازمان به رهبری روسیه، نشست خود را برای ارزیابی ماهانه شرایط بازار نفت در سال ۲۰۲۱ برگزار کرد؛ نشستی که با ادامه اختلاف میان روسیه و کشورهای قدرتمند اوپک به ویژه عربستان دوشنبه شب بی‌نتیجه به پایان رسید.

بدین ترتیب گروه کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک پلاس، نتوانستند در مورد تغییر در تولید نفت طی ماه فوریه به توافقی برسند، رخدادی که موجب شد تا قیمت هر بشکه نفت پایه برنت بیش از ۱ درصد کاهش پیدا کند و بار دیگر به کمتر از ۵۱ دلار برسد.

عربستان سعودی با هدف افزایش قیمت نفت با افزایش عرضه مخالف است ولی روسیه به دلیل حفظ بازار خود از ایده افزایش تولید و عرضه نفت حمایت می‌کند. ادامه نشست وزارتی اوپک پلاس به امروز(سه‌شنبه) موکول شده است.

با این حال، موسسه تحقیقاتی فیچ اعلام کرد که رشد تقاضای کوتاه‌مدت نفت به دلیل افزایش شیوع بیماری کووید-۱۹ در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه متوقف شده است و پیش‌بینی کرد که طی چند ماه آینده تقاضای نفت با کاهش بیشتری مواجه شود.

فیچ همچنین برآورد کرده که قیمت نفت پایه برنت طی سال جدید میلادی به طور متوسط از ۵۳ دلار فراتر نخواهد رفت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اما افزایش تنش در خاورمیانه می‌تواند محرک رشد قیمت نفت باشد. چنان که اقدام روز دوشنبه سپاه پاسداران ایران در توقیف نفت‌کش کره جنوبی مانع از پایداری افت قیمت نفت در پی پایان بی‌نتیجه نشست اوپک پلاس شد.

قیمت هر بشکه نفت پایه برنت در مبادلات روز سه‌شنبه با ۶۹ صدم درصد افزایش قیمت به ۵۱ دلار و ۴۰ سنت رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر به ژرفای خاورمیانه در گفتگو با فرید زکریا؛ از توافق با اسرائیل تا مقوله برجام

دانمارک از سال ۲۰۵۰ به بعد نفت و گاز تولید نمی‌کند

رشد ۲۵۰ درصدی درآمد نفت در آخرین بودجه دولت روحانی؛ قالیباف: تکیه بر باد است