نگرانی عشاق فرانسوی فوتبال؛ ورشکستگی در چندقدمی باشگاه‌های لیگ یک فرانسه

المپیک مارسی
المپیک مارسی Copyright Daniel Cole/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیوع ویروس کرونا، تعطیلی های موقتی لیگ، نبود تماشاگران در استادیوم ها، برکسیت و بحران مالی شرکت اصلی حق پخش تلویزیونی در فرانسه، لیگ یک فوتبال این کشور را وارد یک بحران بی سابقه کرده است.

آگهی

شیوع ویروس کرونا و خالی شدن وزشگاه ها از تماشاگران و تعطیلی های موقتی لیگ های فوتبال، ضربه زیادی به اقتصاد باشگاه های فوتبال زده است. اما داستان لیگ برتر فوتبال فرانسه فرق می کند و به نظر بحرانی تر می رسد. چرا که در ماه نوامبر یکی از مهم ترین شرکت های تهیه و پخش رقابت های لیگ یک فوتبال فرانسه، مدیاپرو، که مهم ترین منبع درآمد باشگاه ها از طریق حق پخش تلویزیونی در نبود تماشاگران بوده، اعلام کرد قادر به پرداخت حق پخش ماهیانه به مالکان باشگاه ها نیست.

دست کم سالی یک میلیارد یورو از حق بخش نصیب بیست باشگاه فرانسه حاضر در لیگ برتر این کشور، موسوم به لیگ یک می شود. حالا با بحران مدیاپرو، در صورتی که فدراسیون فوتبال فرانسه نتواند سرمایه گذار جدیدی پیدا کند، بسیاری از باشگاه های تاریخی این کشور در ورطه ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

مدیا پرو که یک شرکت چینی اسپانیایی است که بدلیل بحران مالی، در پرداخت حق بخش تلویزیونی دو ماه اکتبر و نوامبر، حدود ۳۳۰ میلیون یورو، به باشگاه ها بازمانده است.

در همین راستا باشگاه های فرانسوی با شروع دوران یکماهه نقل و انتقال، از اول ژانویه، در اروپا سعی دارند از فروش بازیکنان برخی از حفره های مهم هزینه شان را پرکنند. اما بحران دیگری در مقابل آنها قرار گرفته است: برکسیت.

لیگ برتر انگلستان با فاصله از بقیه لیگ های مهم اروپایی، لیگ اسپانیا و آلمان و ایتالیا و فرانسه، پربیننده و پردرآمدترین لیگ فوتبال جهان است. اما قوانین جدید برکسیت اجازه انتقال راحت دیگر بازیکنان اروپایی به این کشور را نخواهد داد. با این حال، مالکان فرانسوی باشگاه ها همچنان چشم امیدشان به دلالان انگلیسی برای خرید ستاره هاست.

لیگ فوتبال فرانسه به مدد حضور سرمایه گذاران قطری و آمریکایی در پنج سال اخیر به یکی ازمعتبرترین لیگ های فوتبال اروپا و جهان بدل شده است.

سال گذشته پاریسن ژرمن با مدیر عاملی امیر قطری، ناصر الخلیفی و با سرمربی گری توخل آلمانی و درخشش امباپه و نیمار به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید. بسیاری از فوتبال دوستان فرانسوی پس از حضور المپیک مارسی در فینال لیگ قهرمانان در دهه ۹۰ میلادی، هیچ گاه انتظار دیدن باشگاهی دیگر از این کشوردر این فینال را نداشتند. پاریسن ژرمن سال گذشته خلاف آنرا ثابت کرد. هرچند در بازی پایانی مغلوب بایرن مونیخ باتجربه شد.

حالا با تشدید بحران مالی کنونی باشگاه های فرانسوی، دوباره عشاق مستطیل سبز نگران شده اند. نگران از اینکه با رفتن ستاره های فوتبال از لیگ فوتبال این کشور، سطح رقابت ها مانند اولین دهه قرن بیست و یکم میلادی، تنزل پیدا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چلسی سرانجام فرانک لمپارد را اخراج کرد

چرا ستاره فوتبال زنان ژاپن به عضویت یک تیم مردان در می‌آید؟

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد