مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و اتحادیه اروپا؛ سرنوشت دانشجویان چه خواهد شد؟

دانشجویان در بریتانیا بعد از برکسیت
دانشجویان در بریتانیا بعد از برکسیت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیپلمات‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۶ دسامبر (۱۶ آذر) بار دیگر در بروکسل بر سر میز مذاکره نشستند تا قبل از پایان سال جاری میلادی بر سر یک توافق پسابرکسیتی به توافق برسند.

آگهی

دیپلمات‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۶ دسامبر (۱۶ آذر) بار دیگر در بروکسل بر سر میز مذاکره نشستند تا قبل از پایان سال جاری میلادی بر سر یک توافق پسابرکسیتی به توافق برسند.

میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا و دیوید فراست همتای بریتانیایی او امیدوارند که با حصول یک قرارداد، از بروز وضعیت آشفته و بلاتکلیف در جنبه‌های مختلف روابط دو جانبه بعد از پایان دوره انتقالی در سال جاری میلادی جلوگیری کنند.

گفتگو‌های دوجانبه پس از یک دوره تعلیق مذاکرات از سر گرفته می‌شود. پیشتر در روز شنبه اورزولا فن ‌در ‌لاین رئیس‌ کمیسیون اروپا و بوریس جانسون طی یک گفتگوی تلفنی بر ادامه یافتن مذاکرات توافق کرده بودند.

هرچند در حال حاضر آینده بعد از اتمام دوره انتقالی نامعلوم است، با این حال اعمال شماری از تغییرات از ابتدای سال آینده اجتناب ناپذیر خواهد بود.

شهروندان اروپایی دیگر نخواهند توانست به صورت آزادانه به بریتانیا سفر کنند و نیازمند مجوز هستند، با این حال می‌‌توانند از تسهیلات ویژه‌ای نظیر معافیت از عوارض گمرکی برخوردار شوند. اجازه اقامت مهاجران نیز از این پس تابع سیستم جدید خواهد شد که صلاحیت افراد را بر حسب امتیاز رتبه‌بندی خواهد کرد. مقررات واردات و صادرات نیز بسته به نوع توافق احتمالی تغییر خواهد کرد و تعرفه گمرکی بسته به نوع اقلام تعیین خواهد شد.

در این میان مسئله دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بریتانیا از جمله مسائلی است که با پایان سال میلادی جای تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

جریان پذیرش دانشجو در بریتانیا پس از پایان موعد انتقالی همچنان ادامه خواهد یافت، هر چند دانشجویان باید هزینه ویزای ۳۴۸ پوندی را بپردازند. هزینه تمدید این ویزا در داخل بریتانیا ۴۷۵ پوند خواهد بود. دانشجویان با این ویزا از پوشش بیمه ملی بریتانیا نیز برخوردار خواهند بود.

در شرایط فعلی دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا در بریتانیا همچون دانشجویان بریتانیایی در نظر گرفته می‌شوند و هزینه تحصیل دانشگاهی‌شان همانند یک دانشجویی بریتانیایی محاسبه می‌شود. آنها از پرداخت‌های گران‌تر که مخصوص دانشجویان غیر اروپایی است معاف هستند.

با این وجود و با پایان دوره انتقالی و برای سال تحصیلی آینده ۲۰۲۱-۲۰۲۲، دانشجویان اهل کشورهای اتحادیه اروپا از شهریه یکسان با دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا برخوردار نخواهند بود. بنابر آمار نشریه تایمز ویژه تحصیلات تکمیلی، میزان شهریه دانشجویان غیربریتانیایی از ۱۰ تا ۲۶ هزار پوند افزایش خواهد یافت.

همچنین آن‌ها دیگر نمی‌توانند برای وام‌های دانشجویی مخصوص دانشجویان بریتانیایی اقدام کنند؛ امری که تحصیل را برای بسیاری دشوار خواهد کرد. باید گفت هم‌اکنون یک دانشجوی معمولی پزشکی باید هزینه‌ای برابر با ۴۰ هزار پوند در سال برای تحصیل بپردازد، مبلغی که با افزایش شهریه تا ۵۹ هزار پوند نیز خواهد رسید.

به همین دلیل مقامات آموزشی بریتانیا انتظار دارند با افت محسوس شمار دانشجویان مواجه شوند. همین حالا تعداد دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا که برای تحصیل به بریتانیا آمده‌اند در مقایسه با سال گذشته از ۶ هزار و ۴۸۰ نفر به ۵ هزار و ۲۲۰ نفر کاهش یافته است.

در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانشجوی اروپایی در بریتانیا تحصیل می‌کنند که از روز ۱ ژانویه به بعد باید برای ادامه حضور در خاک این کشور تقاضای ویزای اقامت کنند. با این حال مشکل این است که برای داشتن این ویزا باید دستکم ۳ سال در بریتانیا حضور داشت، امری که باعث اعتراض شماری از سازمان‌های دانشجویی شده است.

همچنین هنوز مشخص نیست بریتانیا آیا به شرکت در برنامه تبادل دانشجو، موسوم به اراسموس یا افق‌های اروپا، ادامه می‌دهد یا نه. علاوه بر این معلوم نیست وضعیت اقامت دانشجویانی که به دلیل همه‌گیری کرونا درس‌های خود را به صورت آنلاین می‌گذرانند و در خاک بریتانیا حضور نیافته‌اند، چه خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقادات شدید از سرمایه گذاری میلیاردر بریتانیایی حامی برکسیت در فرانسه

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد