بودجه ۱۴۰۰؛ مالکان خانه و خودروی گران‌قیمت ۱۶۰۰ میلیارد تومان مالیات می‌دهند

بازار تهران
بازار تهران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت حسن روحانی سه پایه جدید مالیاتی تعریف کرده است: مالیات بر دارندگان خانه و خودروهای گران‌قیمت و صاحبان واحدهای مسکونی خالی از سکنه. این سه پایه جدید مالیاتی در مجموع هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان از درآمد دولت در سال آینده را تامین خواهد کرد.

آگهی

دولت ایران قصد دارد تا ۷۸ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را از محل درآمدهای مالیاتی تامین کند. این نسبت در سال جاری خورشیدی حدود ۷۴ درصد بوده است. 

مطابق بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده، درآمدهای مالیاتی با ۲۷ درصد افزایش به ۲۴۷ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان خواهد رسید. برای تحقق این هدف دولت حسن روحانی سه پایه جدید مالیاتی تعریف کرده است: مالیات بر دارندگان خانه و خودروهای گران‌قیمت و صاحبان واحدهای مسکونی خالی از سکنه. این سه پایه جدید مالیاتی در مجموع هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان از درآمد دولت در سال آینده را تامین خواهد کرد.

در حالی که دولت قصد دارد اخذ مالیات از شرکت‌های تحت مالکیت خود را در سال آینده خورشیدی ۴۱ درصد کاهش دهد، در مقابل مالیات شرکت‌های غیردولتی را نزدیک به ۹۰ درصد افزایش داده است. 

با وجود این که حسن روحانی وعده داده که دریافت کنندگان حقوق ماهانه تا ۴ میلیون تومان از معافیت مالیاتی بهره‌مند خواهند شد ولی دولت او انتظار دارد که در سال ۱۴۰۰ مالیات دریافتی از محل حقوق کارکنان دولتی و بخش خصوصی به ترتیب ۱۱۷ و ۶۸ درصد افزایش یابد. مجموع مالیات دریافتی دولت از این محل ۱۲ درصد مجموع درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده دولت در سال آینده را تامین خواهد کرد. 

البته بخشی از این رشد ناشی از اجرای برنامه دولت برای افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. همزمان با وجود تلاش دولت حسن روحانی برای حفظ ثبات مالیات بر کالاها و خدمات و ارزش افزوده ولی مالیات بر اقلام وارداتی سال آینده ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

دولت ایران همچنین برآورد خود از مالیات دریافتی از محل مبادلات سهام در بورس تهران را ۵۱۹ درصد افزایش داده و به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. 

با رونمایی از برنامه مالیاتی دولت حسن روحانی برای سال آینده، به نظر می‌رسد واردات خودرو به ایران بار دیگر آزاد خواهد شد؛ چرا که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد دو هزار میلیارد تومانی از محل عوارض واردات خودرو در نظر گرفته شده، در شرایطی که این رقم در سال جاری، به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، نزدیک به صفر بوده است.

اما در مقابل، دولت ایران انتظار خود از سفرهای خارجی ایرانیان را کاهش داده؛ به طوری که درآمد ناشی از دریافت عوارض خروج از کشور را نزدیک به ۹۳ درصد کاهش داده است. با این حال، تحت تاثیر جهش قیمت خودرو و املاک، دولت ارزیابی خود از درآمد حاصل از مالیات بر نقل و انتقالات خورو و املاک را به ترتیب ۸۲ و ۷۳ درصد افزایش داده است. 

همچنین با وجود حذف ردیف مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام، اخذ مالیات از فعالیت‌های اقتصادی بنیادها و آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۰ جهش خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گشاده دستی روحانی در آخرین بودجه پیشنهادی؛ رشد ۹۶ درصدی عایدی نهادهای موازی در سال ۱۴۰۰

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟