فرمانده ناوگان پنجم آمریکا فعالیت‌های دریایی ایران را «محترمانه» ارزیابی کرد

ساموئل پاپارو، مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا
ساموئل پاپارو، مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اظهارات ساموئل پاپارو که اخیرا به سمت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا رسیده است در حالی مطرح می‌شود که با موضع مقام آمریکایی که پیش از این در این سمت بود متفاوت است.

آگهی

ساموئل پاپارو، مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه روز یکشنبه گفت که آمریکا پس از ماه‌ها حملات منطقه‌ای و توقیف‌های نفتکش‌ها، به یک «بازدارندگی شکننده» با ایران رسیده است حتی اگر تنش بین واشنگتن و تهران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنان باقی باشد.

فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین در سخنانی در اجلاس سالیانه منامه از وا‌ژه «احترام متقابل» در مواجهه با نیروی دریایی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران استفاده کرد.

وی تاکید کرد: «ما به بازدارندگی شکننده‌ای دست یافته‌ایم. این بازدارندگی با رویدادهای جهانی و وقایع منطقه تشدید می‌شود.»

ساموئل پاپارو فعالیت‌های دریایی ایران را «محتاطانه، با تدبیر و محترمانه» ارزیابی کرد و گفت که ایران با پرهیز از تحرکات محاسبه نشده و تنش زا در دریا خطر نکرده است.

اظهارات ساموئل پاپارو که اخیرا به سمت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا رسیده است در حالی مطرح می‌شود که با موضع فرمانده قبلی متفاوت است.

جیمز مالوی در ماه اوت گذشته در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود، رفتارهای ایران در دریا را «بی‌پروا و تحریک‌آمیز» توصیف کرده بود. وی با این حال گفته بود که آمریکا تمام رزمایش‌های ایران را رصد می‌کند و آماده است.

در زمان تصدی مالوی چندین حادثه دریایی از جمله توقیف نفتکش به دست ایران یا انفجار مین در برخی نفتکش‌های کشورهای عربی رخ داد که گرچه بر اساس برخی شواهد اعلام شده انگشت اتهام به سوی تهران نشانه رفت اما ایران دست داشتن در این حملات خرابکارانه را بارها انکار کرد.

بنظر می رسد در ماه‌های اخیر این تنش‌ها کاهش یافته و هیچ مسله بزرگی در آبهای منطقه ایجاد نشده است. نیروی دریایی آمریکا معمولا در آب‌های کم عمق خلیج فارس و تنگه هرمز اقدام به گشت‌زنی می‌کند.

با این حال، اظهارات پاپارو با هشدار شفافی نیز همراه بود که اشاره به یک نقل قول از جیم متیس، وزیر دفاع اسبق ایالات متحده آمریکا داشت.

وی با نقل این جمله گفت: «مودب باشید، حرفه‌ای باشید و برنامه‌ای برای کشتن همه افراد داشته باشید. اینگونه ما در دریا رفتار می‌کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده ناوگان پنجم آمریکا: ایران از نگاه رهبران منطقه «تهدید شماره یک» است

رزمایش ایران در خلیج فارس؛ نیروهای آمریکایی به «پناهگاه» منتقل شدند

تنش‌ها در خلیج فارس؛ درخواست ایجاد «خط تلفن قرمز» بین ایران و آمریکا