موعد تحویل؛ ارمنی‌ها پیش از ترک لاچین خانه‌هایشان را آتش زدند

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روند واگذاری ۳ منطقه با واگذاری آغدام(آکنا) به نظامیان جمهوری آذربایجان کلید خورد. پس از آن شامگاه ۲۴ نوامبر منطقه کَلبَجَر (کارواجار) در قالب توافق‌نامه آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ شش هفته‌ای میان دو کشور به به جمهوری آذربایجان بازگردانده شد.

آگهی

خانه‌ها در شهر لاچین (بردزور به ارمنی) از سوی ساکنان آن آتش زده شده است. این منطقه فردا سه‌شنبه اول دسامبر به‌عنوان بخشی از توافق صلح به جمهوری آذربایجان واگذار خواهد شد. شهروندان ارمنی نیز در این شرایط ترجیح می‌دهند خانه‌ها را پیش از ترک منطقه به آتش بکشند تا اثری از آن برای ساکنان تازه این اراضی باقی نماند.

روند واگذاری ۳ منطقه با واگذاری آغدام(آکنا) به نظامیان جمهوری آذربایجان کلید خورد. پس از آن شامگاه ۲۴ نوامبر منطقه کَلبَجَر (کارواجار) در قالب توافق‌نامه آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ شش هفته‌ای میان دو کشور به جمهوری آذربایجان بازگردانده شد.

لاچین (بردزور) سومین منطقه‌ای است که یک دسامبر به جمهوری آذربایجان واگذار می‌شود. ساکنان منطقه بار و بنه خود را پشت ماشین‌بسته اند و به سوی دیگر مناطق مسکونی ارمنستان به راه افتاده‌اند.

AFP
منطقه لاچینAFP

هر سه منطقه از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ میلادی در اختیار جدایی‌طلبان تحت حمایت ارمنستان قرار گرفته بود. علاوه بر این ارتش آذربایجان در درگیری‌های اخیر چهار منطقه دیگر را در اختیار گرفته است که طبق توافق‌نامه صلح می‌توانند آن‌ها را حفظ کند.

پدیده آتش زدن خانه‌ها به گزارش خبرگزاری فرانسه پیش از لاچین در دیگر مناطق واگذار شده نیز رخ داده بود.

مناقشه ۶ هفته‌ای میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ از روز ۲۷ سپتامبر (۶ مهر ) آغاز شده بود که در نهایت با میانجیگری روسیه میان دو کشور توافق‌نامه صلحی امضا شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارمنستان باکو را به بستن یک محور ارتباطیِ حیاتی برای قره‌باغ کوهستانی متهم کرد

ساکنان بخش‌های واگذار شده قره‌باغ پیش از تخلیه منازل خود را می‌سوزانند

مشاهدات خبرنگار رویترز در قره‌باغ‌: اجساد سربازان و خودروهای سوخته طول جاده را پوشانده بود