«تصمیم ترامپ برای خروج نیروها از منطقه از تصمیم اوباما برای ترک عراق هم بدتر است»

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میچ‌مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا با انتقاد از تصمیم اخیر دولت دونالد ترامپ برای خروج نیروهای نظامی این کشور از عراق و افغانستان درباره تبعات این «عقب‌نشینی» هشدار داد. به گفته او «این خروج جا را برای ایران، روسیه و تروریست‌ها باز می‌کند.»

آگهی

در شرایطی که دولت دونالد ترامپ از کاهش نیروهای نظامی خود تا ۱۵ ژانویه در افغانستان و عراق تا ۲۵۰۰ نفر خبر داده است، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا نسبت به تبعات این تصمیم هشدار داد، اینکه خالی کردن میدان نبرد در منطقه موجب خشنودی ایران و روسیه خواهد شد.

این سیاستمدار آمریکایی که روز سه‌شنبه ۱۷ نوامبر در سنای این کشور سخنرانی می‌کرد گفت: «سال گذشته، ۷۰ سناتور، یعنی یک اکثریت فوق‌العاده از دو حزب به اصلاحیه‌ای که تهیه کردم رای دادند که مهر تاییدی بود بر پیشرفت صورت گرفته در سوریه و افغانستان. این اصلاحیه خطرات باقی مانده را شناسایی کرد و نسبت به خروج ناگهانی [از این کشورها] هشدار داد. آنچه باعث ایجاد خلایی می‌شود که ایران، روسیه و تروریست‌ها از آن خوشحال می‌شوند، خرسندی از اینکه می‌توانند جای خالی آن را پر کنند.»

آقای مک‌کانل افزود: «هیچ آمریکایی نیست که دلش نخواهد جنگ افغانستان علیه تروریست‌ها و سازندگان آن به طور قطع به پیروزی رسیده باشد. اما این انتخاب واقعی پیش روی ما را تغییر نمی‌دهد، خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان متحدان ما را ناراحت کرده و موجب خوشحالی آنهایی می‌شود که بدخواه ما هستند.»

«تصمیم ترامپ برای خروج نیروها از منطقه از تصمیم اوباما برای ترک عراق هم بدتر است»

او همچنین تاکید کرد: «خشونت علیه افغان‌ها هنوز بیداد می‌کند، طالبان به شرایط به اصطلاح «توافق صلح» پایبند نیستند، عواقب خروج زودهنگام آمریكا حتی از عقب نشینی رئیس‌جمهور اوباما از عراق در سال ۲۰۱۱ نیز بدتر خواهد بود. آنچه به تقویت داعش و شکل‌گیری دور جدید تروریسم جهانی دامن زد. عقب‌نشینی ما باعث جسور شدن طالبان، به ویژه جناح خطرناک حقانی می‌شود و خطر بازگشت زنان و دختران افغان به آنچه در دهه ۱۹۹۰ تجربه کردند هم وجود دارد، این برای القاعده ضعیف و پراکنده، یک پیروزی بزرگ تبلیغاتی است و پناهگاهی ایمن و فرصتی برای ترتیب دادن نقشه‌ حمله‌ علیه آمریکا.»

«ایران آرزوی عقب‌نشینی ما از منطقه را در سر می‌پروراند»

این سناتور آمریکایی افزود:«این یک خبر خوش برای ایران است که مدتهاست به طالبان اسلحه و کمک می‌رساند و آرزوی عقب‌نشینی ما از خاورمیانه را در سر می‌پروراند، عقب نشینی سراسیمه، سابقه موفقیت‌های بزرگی که این دولت برای به دست آوردن آن سخت تلاش کرده را به خطر می‌اندازد. همانطور که به تازگی برخی مقام‌ها و سفرای سابق بیان کردند، صحنه اینکه نیروهای آمریکایی از تاسیسات و تجهیزات شان می‌گذرند و میدان منازعه در افغانستان را ترک کرده و امور به دست طالبان و داعش می‌افتد، به عنوان نمادى از شکست و تحقیر آمریكا و پیروزى افراط گرایی اسلام در سراسر جهان مخابره خواهد شد.»

«رئیس‌جمهور ترامپ شایسته تقدیر است»

در پایان آقای مک‌کانل به تمجید از سیاست‌های پیشین دونالد ترامپ در منطقه خاورمیانه پرداخت و گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ شایسته تقدیر است، اعتباری مهم برای کاهش نیروهای آمریكایی در افغانستان به سطحی پایدار، پیروزی‌های بزرگ علیه تروریست‌ها در سراسر منطقه و اطمینان از حضور خود افغان‌ها در خط مقدم جنگ. همان رویکرد موفقیت‌آمیز باید تا زمان دستیابی به شرایط شکست طولانی مدت داعش و القاعده ادامه یابد.»

خروج تدریجی نیروهای نظامی آمریکا از عراق آغاز شده است. مقام‌های رده بالای نیروهای ائتلاف و ارتش آمریکا مستقر در عراق اعلام کردند که در یک اقدام «تاریخی» نیروهایشان را از عراق خارج می‌کنند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور در عراق و افغانستان را تا ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد.

در حال حاضر ۴۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا در افغانستان و بیش از ۳۰۰۰ نیرو نیز در عراق مشغول فعالیت هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدای خسته ترامپ در گردهمایی جمهوری‌خواهان؛ «نتیجه باید تغییر کند»

ترامپ قصد دارد دستور کاهش شمار نیروهای نظامی در عراق و افغانستان را صادر کند

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت