پنتاگون اطلاعات ۹۸ میلیون کاربر یک اپلیکیشن یادآور نماز را «خریده است»

داده‌های مکان‌یابی تلفن های هوشمند
داده‌های مکان‌یابی تلفن های هوشمند Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزات دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون به منظور مقابله با تهدیدات اسلام‌گرایی افراطی داده‌های مکان‌یابی میلیون‌ها کاربر یک اپلیکیشن مذهبی را خریداری کرده است.

آگهی

وزات دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون به منظور مقابله با تهدیدات اسلام‌گرایی افراطی داده‌های شخصی کاربران یک اپلیکیشن مذهبی را خریداری کرده است.

این اپلیکیشن که «مسلمان پرو» نام دارد، یک اپلیکیشن مذهبی است که زمان عبادات روزانه، اذان و دیگر تکالیف دینی را یاد آوری می‌کند. شرکت سازنده آن، این اپلیکیشن را «محبوب‌ترین اپلیکیشن جهان اسلام» می‌داند.

بر طبق گزارش‌های منتشره، این اپلیکیشن موقعیت مکانی مشترکان را ثبت می‌کرده و به شرکت‌های جمع‌آوری داده می‌فروخته است. گفته شده است پنتاگون این اطلاعات را از یک شرکت ثالث خریده است.

شرکت‌های فعال در زمینه داده‌های مکان‌یابی ادعا می‌کنند که مکان جغرافیایی ثبت شده افراد ارتباط مستقیمی با اطلاعات شخصی آنان ندارد و داده‌های جغرافیایی ناشناس می‌شوند. با این حال پیشتر شماری از تحقیقات نشان داده‌اند که به آسانی می‌توان اطلاعات داده‌یابی ناشناس را با مشخصات صاحبان تطبیق داد و به هویت آنان پی برد.

گزارش شده است که آمریکا علاوه بر داده‌های این اپلیکیشن، داده‌های یک اپلیکشن دوستیابی مسلمانان به نام Muslim Mingle را که بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شده است نیز خریداری کرده است.

شرکت ثالث X-Mode که گفته می‌شود اطلاعات را به پنتاگون فروخته است می‌گوید قراردادهای نظامی‌اش عمدتا بر سه محور «ضدتروریسم، امنیت سایبری و پیش‌بینی مکان‌های شیوع ویروس کرونا» متمرکز است.

فروش اطلاعات مسیریابی تلفن‌های هوشمند امری است که توسط اپلیکیشن‌های متعددی در اندروید رواج دارد و نهادهای امنیتی آمریکا نیز این اطلاعات را به صورت عمومی تهیه می‌کنند، هر چند نه از طریق پیمانکا‌رهای نظامی. برای مثال در ماه آوریل نهاد فرماندهی عملیات مخصوص آمریکا ۹۰ هزار دلار هزینه خرید اطلاعات مکان‌یابی از شرکتی به نام Babel Street کرده بود، شرکتی که از اپلکیشین‌های موبایل داده جمع می‌کند و برای مقاصد تجاری به فروش می‌رساند.

ایالات متحده از کشورهای پیشتاز در صنعت تحلیل داده‌های جغرافیایی به دست آمده از طریق تلفن‌های همراه محسوب می‌شود. مدتی قبل مشخص شده بود که پلیس فدرال آمریکا از داده‌های مسیریابی برای تعقیب مهاجران غیرقانونی به آمریکا استفاده می‌کند.

گمان می‌رود بخش عمده‌ای از شناسایی اهداف حملات پهپادی در سوریه و عراق از طریق جمع‌آوری و آنالیز این داده‌های جغرافیایی امکان‌پذیر شده باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با هدفون‌های چند میلیارد تومانی آشنا شوید

جایزه ۴۳۳ میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری ۸۲ مرد و ۳ زن

اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک تنها از طریق ذهنش شطرنج بازی کرد