استعفای داماد اردوغان از دولت ترکیه؛ مخالفان از «بحران حکومتی» سخن می‌گویند

برات البیرک و رجب طیب اردوغان
برات البیرک و رجب طیب اردوغان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برات البیرک که داماد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است یک روز پس از تغییر رئیس بانک مرکزی این کشور از سمت خود استعفاء داد.

آگهی

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه روز دوشنبه استعفای برات البیرک، وزیر دارایی این کشور را «بی‌سابقه» و نشانه «بحران حکومتی» دانست.

برات البیرک که داماد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است یک روز پس از تغییر رئیس بانک مرکزی این کشور از سمت خود استعفاء داد. او دلیل کناره گیری خود را مشکلات جسمی عنوان کرد. رجب طیب اردوغان با برکناری رئیس بانک مرکزی ناجی اقبال، وزیر دارایی پیشین را به این سمت منصوب کرده است.

هر چند دلیل برکناری مراد اویسال از ریاست بانک مرکزی ترکیه اعلام نشده است اما تحلیلگران از کاهش ارزش لیر به عنوان دلیل اصلی تغییر رئیس بانک مرکزی یاد می کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رهبر حزب جمهوریخواه خلق ضمن انتقاد از رئیس جمهوری این کشور گفت که بانک مرکزی ترکیه استقلال خود را از دست داده است. وی رجب طیب اردوغان را متهم کرد که امور کشور را مانند یک «شرکت خانوادگی» مدیریت می‌کند. کمال قلیچ دار اوغلو همچنین عدم پوشش خبر استعفای برات البیرک در رسانه های ترکیه را «شرم آور» توصیف کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا رجب طیب اردوغان استعفای دامادش از وزارت دارایی را خواهد پذیرفت یا خیر. با این حال به دنبال انتشار خبر کناره گیری برات البیرک ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا روز دوشنبه بیش از پنج درصد افزایش یافت.

ناجی اقبال، رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای وعده داد که از همه ابزارها برای تثبیت ارزش لیر استفاده خواهد کرد.

لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این در حالی است که نرخ تورم در ترکیه به نزدیک به ۱۲ درصد رسیده است.

از برات البیرک تاکنون به عنوان گزینه احتمالی برای جانشینی رئیس جمهوری ترکیه یاد می‌شد. رجب طیب اردوغان از سال ۲۰۰۳ میلادی قدرت را در ترکیه به عنوان نخست وزیر یا رئیس جمهوری در دست داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه