کارنامه ایمنی گله‌ای در سوئد؛ رشد اقتصادی کمتر از انتظار، همزمان با موج دوم کرونا

رستورانی در استکهلم، سوئد
رستورانی در استکهلم، سوئد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رشد اقتصادی سوئد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، با وجود اجتناب دولت این کشور از اجرای سیاست قرنطینه عمومی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، به پایین‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه رسید و موج دوم شیوع کرونا در این کشور نیز آغاز شد.

آگهی

رشد اقتصادی سوئد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، با وجود اجتناب دولت این کشور از اجرای سیاست قرنطینه عمومی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، به پایین‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه رسید.  

مطابق تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط اداره آمار سوئد، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ به ۴.۳ درصد رسیده که پایین‌تر از پیش‌بینی ۵ درصدی بوده است. البته اقتصاد سوئد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به دلیل کاهش فعالیت برخی مشاغل با رکود ۸.۶ درصدی مواجه شده بود.

گزارش اداره آمار سوئد نشان می‌دهد که رشد بزرگ‌ترین اقتصادی اسکاندیناوی بیش از همه متاثر از افزایش صادرات به دلیل تضعیف کرون در مقابل یورو بوده است. با این حال، دولت این کشور معتقد است که اجرای موفق بسته محرک اقتصادی سخاوتمندانه‌اش موجب خواهد شد تا کاهش رشد اقتصادی سوئد در پایان سال ۲۰۲۰ به اندازه نیمی از متوسط افت تولید ناخالص داخلی منطقه یورو برسد.

سوئد بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی هرگز سیاست قرنطینه عمومی را اجرا نکرده است. به همین دلیل تاکنون نزدیک به ۶ هزار نفر در این کشور ۱۰ میلیون نفری جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند. این در حالی است که دانمارک ۵.۸ میلیون نفری که به اجرای سیاست قرنطینه عمومی تن داده تاکنون تنها ۷۲۹ تن تحت تاثیر سرایت ویروس کرونا فوت شده‌اند. در فنلاند و نروژ ۵.۵ میلیون نفری نیز این تعداد به ترتیب ۳۶۱ و ۲۸۲ تن گزارش شده است. 

هر چند سوئد امیدوار بود که با اجتناب از اجرای قرنطینه به سمت نوعی ایمنی گله‌ای در برابر ویروس کرونا حرکت کند ولی در هفته‌های اخیر، موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این کشور سیر صعودی به خود گرفته و بار دیگر از مرز روزانه ۴ هزار مبتلای جدید گذشته است. بر همین اساس، دولت سوئد هشدار داده است كه این کشور با زمستان تیره و تاری رو به رو خواهد بود.

استفان لووِن، نخست وزیر سوئد اعلام کرده كه با پر شدن تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه، سیستم بهداشتی سوئد تحت فشار قرار گرفته است. به همین دلیل سیاست برقراری فاصله اجتماعی بار دیگر در ۷ منطقه از ۲۱ منطقه کشور که تقریباً ۷۰ جمعیت سوئد در آن ساکن هستند، بار دیگر به اجرا گذاشته شده است. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

استفان اینگوِس، رئیس بانک مرکزی سوئد پیش از این اعلام کرده بود که با اعمال محدودیت‌های جدید، پیش‌بینی‌های رشد سه ماهه چهارم باید اصلاح شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش قیمت‌ زیر سایه کرونا؛ از رکورد گرانی در پاریس و زوریخ تا جهش ۲۷ پله‌ای تهران

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟