اندیشکده بریتانیایی: دولت بریتانیا برای پایان دوران گذار برکسیت آماده نیست

Brexit
Brexit Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اندیشکده «برای دولت» می گوید دولت و تجار بریتانیایی، کمتر از دوماه مانده به پایان دوران گذار برکسیت، آمادگی خروج از این دوران انتقالی را ندارند.

آگهی

موسسه «برای دولت»، یک اندیشکده بریتانیایی، سه شنبه اعلام کرد صرف نظر از اینکه مذاکرات برای دستیابی به یک معامله تجاری بین اتحادیه اروپا و دولت بریتانیا به نتیجه برسد یا نه، شرکت ها و تجار بریتانیایی و همچنین دولت بوریس جانسون برای خاتمه دادن به دوران گذار برکسیت آماده نخواهند بود.

فعالیت این اندیشکده مستقل که مقر آن در لندن است، بهبود عملکرد دولت ها در بریتانیاست.

لندن و بروکسل در تلاشند تا به یک توافق تجاری «لحظه آخری» برای محافظت از تقریباً یک تریلیون دلار معامله تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا برسند. 

از اولین روز سال ۲۰۲۱ قوانین اتحادیه اروپا در قبال بریتانیا و تولیدکنندگان و تجار این کشور تغییرخواهند کرد و در صورت عدم آماده بودن طرف بریتانیایی اخلالی عظیم در روند تجارت در قاره اروپا رخ خواهد داد.

 قراراست تعرفه های گمرکی جدیدی در زمینه واردات و صادرات بین اتحادیه اروپا و بریتانیا تعیین شود. چرا که در پایان سال جاری میلادی دوران گذار برکسیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پایان یافته و این خروج نهایی می شود.

با وجود اینکه در ماه های اخیر میشل بارنیه، کمیسر مسئول مذاکرات برکسیت، به نمایندگی از اتحادیه اروپا بارها اعلام کرد که امکان کسب توافق بدلیل تاخیرهای ناشی از شیوع ویروس کرونا با بریتانیا وجود ندارد، اما بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هرگونه «تاخیر در پایان دادن به دوران گذار برکسیت فراتر از ۳۱ دسامبر را منتفی» دانسته است.

در گزارش اندیشکده برای دولت آمده است که نه وقت کافی «برای آماده سازی کسب و کارها در صورت تصویب قوانین تجاری جدید وجود دارد» و نه اینکه دولت محافظه کار طرح و برنامه مشخصی برای ادامه روند تجارت بین جمهوری ایرلند، عضو اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی، بخشی از بریتانیا ارائه داده است.

مدی تیمونت جک یکی از مدیران این اندیشکده می گوید: «بوجود آمدن اخلال در روند تجارت بین اتحادیه اروپا و بریتانیا در ماه ژانویه احتناب ناپذیراست.»

به گفته مدی تیمونت جک، این موضوع می تواند یک چالش جدی برای دولت بریتانیایی باشد که ادامه و تشدید همه گیری کرونا آن را بسیار دشوارتر می کند. وزرای دولت محافظه کار باید آماده باشند تا تصمیمات دشوار و چالشی در مورد محل اولویت بندی منابع در ماه ژانویه بگیرند.

برای دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا کمتر از دو ماه زمان مانده تا بتوانند در بخش مراوده ها و معاملات تجاری به توافق برسند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکود، بدهی و بیکاری تاریخی بریتانیا؛ دفتر نظارت بر بودجه: بدون توافق با اروپا وضع بدتر می‌شود

هشدار آلمان به بریتانیا در خصوص بازنگری برکسیت: بازی را تمام کن!

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»