قاتلی که سر معلم فرانسوی را برید، دنبال اهانت‌کنندگان به اسلام می‌گشت

ساموئل پاتی
ساموئل پاتی Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عبدالله آنزوروف با برخی اعضای گروه‌های بنیادگرای اسلامی در سوریه در پیوند بوده است. آیا او برای حمله تروریستی خود از سوریه دستور گرفته بود؟

آگهی

پناهنده چچنی‌تبار که روز جمعه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) سر یک معلم فرانسوی را برید، پیش از قتل دنبال نام و نشانی افراد اهانت‌کننده به اسلام می‌گشت.

روزنامه لوموند، چاپ پاریس با اعلام این مطلب نوشته است که این قاتل دست کم در مدت چند روز تلاش می‌کرده که آدرس افرادی را که به مقدسات اسلامی توهین کرده‌اند، به دست آورد. لوموند مدعی است که به پیام‌های رد و بدل شده این فرد با افراد دیگر در توییتر در فاصله ۲۵ سپتامبر تا ۵ اکتبر دست یافته و از این طریق به موضوع جستجوی او پی برده است.

عبدالله یزیدویچ آنزوروف در روز جمعه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) با قمه به ساموئل پاتی، معلم مدرسه‌ای در کونفلان سنت انورین در حومه پاریس حمله کرد و سر او را برید. دلیل حمله او آن بود که پاتی کاریکاتورهای پیامبر اسلام در مجله شارلی ابدو را به دانش‌آموزان نشان داده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عبدالله در جستجوهای خود مدرسه محل کار ساموئل پاتی را پیدا کرده بود اما ظاهرا تصویر قربانی خود را ندیده بود و او را نمی‌شناخت. به همین دلیل اوایل بعد از ظهر روز واقعه، به مقابل مدرسه رفت و به برخی دانش‌آموزان گفت که اگر ساموئل پاتی را به او نشان بدهند، ۳۰۰ یورو به آنها می‌دهد. دو دانش‌آموز ۱۴ و ۱۵ ساله در برابر این پیشنهاد وسوسه شدند. ژکی آتیاس، وکیل یکی از این دانش‌آموزان می‌گوید که او نیمی از پول را که اسکناس‌های کوچک ۵ و ۱۰ یورویی بود دریافت کرده و پاتی را نشان داده است. این وکیل می‌گوید که قاتل آلت قتاله را در کیفش پنهان کرده و موکل نوجوانش که تنها به طمع خریدن پلی استیشن پول گرفته از قصد او خبر نداشته است.

نوجوان دانش‌آموز که باقی پول را پس از نشان دادن قربانی از قاتل دریافت کرد، اکنون تحت نظر روانپزشک است.

آیا تروریست از سوریه دستور گرفته بود؟

عبدالله آنزوروف با برخی اعضای گروه‌های بنیادگرای اسلامی در سوریه در پیوند بوده است. آیا او برای حمله تروریستی خود از سوریه دستور گرفته بود؟

در روزهای اخیر خبرگزاری فرانسه خبر تبادل پیام میان این فرد با یک عضو گروه‌های جهادی در شهر ادلب سوریه را منتشر کرد و یک روز بعد از آن مشخص شد که او از ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) با یک جهادگرای دیگر نیز در همان شهر پیام رد و بدل کرده است. روزنامه لوپاریزین با اشاره به این که عبدالله در پیام خود به مخاطب روسی‌زبانش در سوریه از دو کلمه روسی به معنی «داعش» استفاده کرده، نتیجه گرفته بود که احتمالا این پیام‌ها میان قاتل با داعش رد و بدل شده است.

هویت افراد مخاطب عبدالله در سوریه فاش نشده و با توجه به حضور ضعیف داعش در ادلب، بلافاصله تردیدهایی در مورد پیوند این تروریست اسلامگرا با داعش مطرح شد. روزنامه «لوژورنال دو دیمانش» در روز یکشنبه ۲۵ اکتبر (۴ آبان) نوشت که این جهادگرایان از قرار، جزو معدود اعضا باقیمانده وابسته به القاعده هستند که در منطقه‌ای در نزدیکی ادلب پنهان شده‌اند. ولی آیا تروریست چچنی قصد داشته به کمک آنها برای جهاد، به سوریه برود؟

روزنامه فرانسوی می‌نویسد عامل حمله به معلم فرانسوی یک بار در مورد مسیر عبور از عراق به سوریه و راه دستیابی به این اعضا القاعده پرسشی مطرح کرده اما این موضوع خیلی گذرا بوده و پیگیری نشده است. به نوشته این روزنامه بر اساس اطلاعات به دست آمده قاتل جوان نه تنها دستوری از سوریه دریافت نکرده بلکه حتی از جانب مخاطبانش در سوریه تحریک به انجام عملیات تروریستی هم نشده است. بر عکس، به نظر می‌رسد که بیشتر عبدالله آنزوروف در مورد برخی مسائل دینی از قبیل عذاب مربوط به تجاوز جنسی خطاب به آنها مطالبی را بیان می‌کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با سلاح سرد در ایستگاه متروی پاریس؛ مظنون گواهینامه ایتالیایی به همراه داشت

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند

جزئیات حمله پاریس؛ تحقیقات آلمان و فرانسه در مورد چاقوکشی آرمان رجب‌پور و قصور روانپزشکی