ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به نقض آتش‌بس جدید بشردوستانه متهم کردند

جنگ قره باغ
جنگ قره باغ Copyright Anadolu
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آتش بس قبلی به دست آمده نیز با حمله طرفین به مواضع و شهرهای یکدیگر نقض شده بود.

آگهی

در بحبوحه نبرد جاری بر سر منطقه کوهستانی قره باغ، روز یکشنبه ارمنستان و آذربایجان هر کدام ادعا کردند که دیگری ساعاتی پس از توافقنامه آتش‌بس بشردوستانه جدید، آن را نقض کرده است.

پس از پایان دوره آتش‌ بس یک هفته‌ای که با میانجیگری روسیه در مسکو به دست آمد، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار دیگر توافق کردند که آتش بس انسان‌دوستانه را از نیمه شب شنبه ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) به وقت محلی ادامه دهند. آتش بس قبلی به دست آمده نیز با حمله طرفین به مواضع و شهرهای یکدیگر نقض شده بود.

وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید که ارتش آذربایجان تنها چهار دقیقه پس از آغاز آتش بس در نیمه شب گذشته و نیز در طول شب گذشته، دست کم دو بار با توپ و خمپاره به قره باغ حمله کرده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دفاع آذربایجان نیز گفت: «دشمن با خمپاره و توپ به اطراف شهر جبرئیل و همچنین روستاهای این منطقه شلیک کرد.» دولت باکو با اعلام این مطلب گفته است که ارتش آذربایجان «اقدامات تلافی‌جویانه متناسب» را انجام خواهد داد.

جمهوری آذربایجان ساعاتی پیش از توافق آتش‌بس دوباره مدعی شده بود که در جنگ بر سر منطقه ناگورنو قره‌ باغ دست برتر را دارد و ارتش این کشور به دنبال بازپس‌گیری شهر جبرئیل، شهر فضولی و ۷ روستای پیرامون آن را نیز از تصرف نیروهای ارمنی خارج کرده است. روز یکشنبه مقامات محلی قره باغ گفتند که نیروهای آذری به مواضع نظامی در این منطقه حمله کرده‌اند و این حملات چندین کشته و زخمی در دو سوی جبهه نبرد بر جای گذاشته است.

منطقه کوهستانی ناگورنو قره باغ در سطح بین المللی و به طور رسمی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته شده است اما ساکنان آن از قوم ارمنی هستند و امور آن به دست خود ارمنی‌ها اداره می‌شود.

هدف از آتش بسی که توافق برای آن در اوایل ماه جاری به دست آمد این بود که طرفین بتوانند اسیران جنگی و اجساد کشته شدگان در نبرد را مبادله کنند، اما این آتش بس تأثیر چندانی در کاهش درگیری‌ نظامی جاری میان طرفین نداشت. توافق آتش بس جدید روز شنبه پس از گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با همتایان ارمنی و آذری‌اش حاصل شد. لاوروف خواستار آن شده بود که آتش بس توافق شده در هفته گذشته به میانجیگری دولت متبوعش، ادامه پیدا کند.

دولت آذربایجان روز شنبه اعلام کرد از زمان آغاز درگیری‌های جاری در ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) تا کنون ۶۰ شهروند غیرنظامی این کشور کشته و ۲۷۰ غیرنظامی زخمی شده‌اند. این کشور تلفات نظامی خود را اعلام نکرده است. مقامات ناگورنو قره باغ هم گفته‌اند تا کنون ۶۳۳ نفر از پرسنل نظامی و ۳۶ تن از ساکنان غیرنظامی این منطقه بر اثر حملات آذربایجان، کشته شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آرارات میرزویان: ارمنستان در اندیشه پیوستن به اتحادیه اروپاست

الهام علی‌اف: اتحادیه اروپا و فرانسه سعی دارند آذربایجان را بدنام کنند

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد