آنکارا: یونان حق مخالفت با عملیات اکتشافی در ۱۵ کیلومتری سواحل ترکیه را ندارد

کشتی «اوروچ رئیس» ترکیه در شرق مدیترانه
کشتی «اوروچ رئیس» ترکیه در شرق مدیترانه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنکارا می‌گوید آتن حق ندارد مانع عملیات لرزه‌نگاری و اکتشافی‌اش در فلات قاره و در ۱۵ کیلومتری سواحلش بشود.

آگهی

در حالی که تنش میان دو کشور همسایه و رقیب ترکیه و یونان در شرق مدیترانه بار دیگر بالا گرفته، آنکارا می‌گوید آتن حق ندارد مانع عملیات لرزه‌نگاری و اکتشافی‌اش در فلات قاره و در ۱۵ کیلومتری سواحلش بشود.

یونان و ترکیه روز دوشنبه ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) بار دیگر بر سر حقوق برون مرزی و ادعای مالکیت مناطقی در نزدیکی سواحل قبرس که دارای منابع نفت و گاز است، با یکدیگر پیام‌های خصمانه و تند و تیز رد و بدل کردند. با عزیمت یک کشتی ترکیه‌ای دیگر برای انجام عملیات اکتشافی در نزدیکی جزیره کاستلوریزو، یونان می‌گوید اتحادیه اروپا را برای فعال کردن تحریم‌ها علیه آنکارا تحت فشار قرار خواهد داد. جزیره کاستلوریزو متعلق به یونان است و در فاصله بسیار نزدیکی از سواحل جنوبی ترکیه واقع شده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای گفت كه محدوده فعالیت شناور لرزه‌نگاری «اوروچ رئیس» این کشور در ۱۵ كیلومتری تركیه و ۴۲۵ كیلومتری یونان و «كاملاً در فلات قاره تركیه» قرار دارد.

در این بیانیه همچنین گفته شده: «مخالفت با کشور ما (ترکیه) كه طولانی‌ترین خط ساحلی با مدیترانه شرقی را دارد و در فاصله ۱۵ كیلومتری از سرزمین اصلی خود عملیات انجام می‌دهد، پذیرفتنی نیست.»

تنها یک ماه بعد از آنکه ترکیه یکی از کشتی‌های حفاری خود را از نزدیکی آب‌های یونان بازگرداند، آنکارا بار دیگر روز دوشنبه اعلام کرد کشتی تحقیقاتی «اوروچ رئیس» راهی دریای مدیترانه می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قبرس شمالی ساحل متروک‌مانده‌ از زمان اشغال ترکیه را بازگشایی می‌کند

مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در المپیای یونان روشن شد

یونان موفق شد سردسته باند بزرگ بین‌المللی قاچاق سوخت با درآمد ۲۱ میلیارد دلاری را دستگیر کند