قطعنامه پارلمان اروپا: سران اتحادیه برای اجلاس «گروه ۲۰» به عربستان نروند

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در قطعنامه جدید پارلمان اروپا که تنها یک هفته پس از سالگرد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان تصویب شد، نقض حقوق بشر در پادشاهی سعودی محکوم شده است.

آگهی

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از مقامات اتحادیه اروپا خواسته شده است تا با تقلیل سطح هیات نمایندگی این اتحادیه در اجلاس «گروه ۲۰» در عربستان، از «مشروعیت بخشیدن به نقض حقوق بشر» در این کشور جلوگیری کنند.

در قطعنامه پارلمان اروپا که همزمان با دومین سالگرد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان تصویب شد نقض حقوق بشر در این کشور محکوم شده است. اجرای درخواست مطرح شده در این قطعنامه به این معنا خواهد بود که اورزولا فن در لاین، رئيس کمیسیون اتحادیه اروپا و شارل میشل، رئیس شورای این اتحادیه در اجلاس «گروه ۲۰» که ماه نوامبر در عربستان برگزار می شود شرکت نخواهند کرد.

مارک تارابلا، نایب رئیس هیات پارلمان اروپا برای روابط با شبه‌جزیره عربستان درباره قطعنامه تصویب شده گفت: «همه ما به اهمیت عربستان به عنوان شریک اتحادیه اروپا و نقش آن در ثبات خاورمیانه واقف هستیم، اما این نباید به دستاویزی برای نقض حقوق بشر تبدیل شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این نماینده بلژیکی پارلمان اروپا افزود که بازنگری در حضور اتحادیه اروپا در اجلاس «گروه ۲۰» فرصتی برای این اتحادیه خواهد بود تا تعهدش را به ارزش‌های خود نشان دهد.

در قطعنامه‌ای که اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا به آن رای موافق دادند، به شماری از موارد نقض حقوق بشر در عربستان از جمله تعقیب قضایی مدافعان حقوق زنان، اجرای احکام اعدام در این کشور و نقض موازین بشردوستانه در جنگ یمن اشاره شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا از شورای اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا تحریم‌هایی را علیه افرادی که مسئول قتل جمال خاشقجی هستند وضع کند. آنها همچنین از ریاض خواسته‌اند تا به اذیت و آزار و شکنجه بازداشت شدگان در این کشور خاتمه دهد.

در بخشی از این قطعنامه همچنین از دولت عربستان خواسته شده است تا اجازه انجام تحقیقات درباره نقض حقوق بشر در این کشور را بدهد.

اجلاس «گروه ۲۰» قرار است روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر (اول و دوم آذر) به میزبانی عربستان در ریاض برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان؛ شهر بدون دود و خودرو

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد