بنیان‌‌گذار حزب راست افراطی یونان به «هدایت سازمان جنایتکار» محکوم شد

رهبر حزب طلوع طلایی یونان
رهبر حزب طلوع طلایی یونان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دادگاه به رسیدگی به قتل پاولوس فیساس،‌ کنشگر سیاسیِ‌ ضدفاشیست و خوانندهٔ رپ یونانی اختصاص داشت که در سال ۲۰۱۳ روی داد.

آگهی

نیکوس میکالولیاکوس، بنیانگذار و رهبر حزب راست افراطی یونان موسوم به «طلوع طلایی»، روز چهارشنبه در دادگاهی در این کشور به «هدایت سازمان جنایتکار» محکوم شد.

دادگاه فوق که پس از چندبار تأخیر سرانجام در سال ۲۰۱۵ به‌جریان افتاده بود،‌ پس از چند سال دادرسی، گواهی صدها شاهد و بررسی هزاران برگ مدارک مربوط، رأی به محکومیت چند تن از جمله آقای میکالولیاکوس داد.

این دادگاه به رسیدگی به قتل پاولوس فیساس،‌ کنشگر سیاسیِ‌ ضدفاشیست و خوانندهٔ رپ یونانی اختصاص داشت که در سال ۲۰۱۳ روی داد. مطابق رأی دادگاه گئورگوس روپاکیاس، عضو حزب طلوع طلایی را به قتل بی‌رحمانه محکوم شد.

دادگاه همچنین اعلام کرد، اعضای حزب نئونازی طلوع طلایی ‌به اخاذی، حمل غیرقانونی سلاح گرم، انجام حملات خشونت‌بار،‌ و تلاش به ارتکاب قتل مظنون‌اند، و نیکوس مکالولیاکوس مستقیما دستور قتل فوق را صادر کرده یا دست‌کم از آن اطلاع کامل داشته و بنابراین این حزب در‌واقع یک سازمان جنایتکار است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

صدور این حکم از سوی دادگاه شادی شماری از حاضران در‌ دادگاه و نیز جمعّیت انبوهی را که در مخالفت با فاشیزم بیرون ساختمان دادسرای عالی کشور تجمع کرده بودند در پی داشت. 

حزب طلوع طلایی یونان در ۱۹۸۵ تأسیس شد اما همزمان با بحران مالی یونان در دههٔ اخیر قوت یافت و در سال ۲۰۱۲ توانست ۷ درصد از کلّ آرای انتخابات پارلمانی را کسب کند و تا سال ۲۰۱۵ همچنان سومین حزب بزرگ پارلمان یونان به‌شمار می‌رفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قاتل سیاستمدار آلمانی حامی مهاجران به حبس ابد محکوم شد

رهبر نئونازی‌های یونان به زندان می‌رود

یونان: زمان آن رسیده حمایت اروپا در موضوع مهاجران از حرف به عمل تبدیل شود