نبرد قره‌باغ؛ دبیر کل سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری و حفاظت از جان غیرنظامیان شد

آنتونیو گوترش
آنتونیو گوترش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیده‌بان حقوق بشر سوریه با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که دست کم ۲۸ جنگجوی سوری هوادار ترکیه طی نبردهای شش روز گذشته در منطقه قره‌باغ کشته شده‌اند.

آگهی

دبیر کل سازمان ملل متحد در پی شدت گرفتن نبردها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در خاک آذربایجان، روز جمعه بار دیگر خوستار توقف فوری خصومت‌ها شد.

آنتونیو گوترش با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از اینکه طرفین مخاصمه برغم درخواست‌های مکرر و قوی از سوی جامعه بین‌الملل همچنان به عملیات و رویارویی نظامی ادامه می‌دهند خواستار برقراری فوری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ شد.

آقای گوترش با اعلام اینکه «مناقشه قره‌باغ راه حل نظامی ندارد» از گفتگو و مذاکره به عنوان تنها راه دستیابی به راه حلی پایدار برای این بحران نام برد و تاکید کرد که ادامه خصومت‌ها تنها افزایش رنج‌ها و آلام انسانی را به همراه خواهد داشت.

دبیر کل سازمان ملل متحد با دعوت از کلیه طرف‌ها به رعایت حقوق انسان‌ها و احترام به قوانین بین‌المللی به رهبران دو طرف اصلی مناقشه یادآور شده که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی باید همواره از گزند درگیری‌ها به دور باشند و محافظت شوند.

آقای گوترش در حالی بر حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید کرده که دو طرف از همان ابتدای دور تازه درگیری‌های نظامی بر سر مالکیت قره‌باغ در روز ۲۷ سپتامبر از جان باختن تعدادی غیرنظامی خبر داده بودند.

نبردها میان دو طرف روز جمعه دوم اکتبر به نحوی شدت گرفت که گمان می‌رود دست کم تعداد زیادی غیرنظامی در جریان آن زخمی شده ‌باشند.

مقامات ارمنستان در این خصوص از بمباران مرکز جمهوری خودخوانده آرتساخ در قره‌باغ توسط ارتش آذربایجان خبرداده و تاکید کردند که حملات جدا از به جا گذاشتن خسارات سنگین به زخمی شدن شماری از غیرنظامیان منجر شده است.

کشته شدن جنگجویان سوری

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمانی غیردولتی که با استناد به منابع محلی تحولات این کشور را رصد می‌کند با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که دست کم ۲۸ جنگجوی سوری هوادار ترکیه طی نبردهای شش روز گذشته در منطقه قره‌باغ کشته شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه در این اطلاعیه تصریح کرده که قربانیان بخشی از ۸۵۰ جنگجوی شورشی و وفادار به آنکارا بودند که به ابتکار ترکیه از شمال استان حلب برای یاری رساندن به نیروهای ارتش آذربایجان به منطقه نبرد در قره‌باغ اعزام شده بودند.

گفتنی است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیش از این مداخله ترکیه در این مناقشه را محکوم کرده و آنکارا را به اعزام جنگجویان اسلام‌گرای افراطی از سوریه به قره‌باغ متهم کرده بود.

ناگورنو قره‌باغ، منطقه‌ای خودمختار و اغلب ارمنی نشین در خاک آذربایجان بود. فروپاشی شوروی سابق و اعلام استقلال این منطقه زمینه وقوع جنگ و مناقشه‌ای دیرین میان دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان را فراهم کرد. نبردهای نظامی میان دو کشور اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود میلادی حدود ۳۰ هزار کشته برجای گذشته بود.

بر اساس آمار اولیه که از روز یکشنبه تاکنون منتشرشده، در دور تازه این درگیری‌ها ۱۹۰نفر کشته شده‌اند که ۱۵۸ تن از آنها را جدایی‌طلبان ارمنی تشکیل می‌دهند. آذربایجان هنوز آماری از کشته شدگان احتمالی در صفوف نظامیان خود منتشر نکرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد

الهام علی‌اف پرچم جمهوری آذربایجان را در پایتخت قره‌باغ برافراشت

ارمنستان و آذربایجان مناقشه بر سر قره‌باغ کوهستانی را به دیوان بین‌المللی دادگستری می‌برند