زنی پناهجو از کره شمالی از دو کارمند وزارت دفاع کره جنوبی به اتهام تجاوز شکایت کرد

North Korea
North Korea Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بیش از ۷۲ درصد از ۳۳۷۰۰ اهالی کره شمالی که در خاک کره جنوبی اسکان داده شده اند را زنان تشکیل می دهند. در این میان حداقل یک چهارم با خشونت جنسی در همسایه جنوبی روبرو شده‌اند.»

آگهی

خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرده است درباره یک پناهجوی زن اهل کره شمالی که در کره جنوبی مورد تجاوز و آزار جنسی دو مامور امنیتی و نظامی قرارگرفته است.

این زن پناهجو به این خبرگزاری گفته است سئونگ، سرهنگ دوم ستاد فرماندهی ضداطلاعات ارتش و کیم، گروهبان ارشد این ستاد به او تجاوز کرده اند.

این در حالی است که او با اطمینان مدت ها اطلاعات دست اولی از کره شمالی در اختیار این دو نفر قرار می داده است.

این زن اهل کره شمالی، که خبرگزاری رویترز او را «لی» معرفی می کند، سعی کرده زندگی برادر خود در خاک همسایه شمالی را هم به خطر بیندازد تا اطلاعات دست اولی در اختیار این دو مسئول نظامی و امنیتی قرار دهد.

آمارها نشان می دهد که این زن پناهجو تنها موردی نیست که در کره جنوبی مورد سوءاستفاده جنسی و آزار قرارمی گیرد.

وزارت برابری جنسیتی کره جنوبی در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۷ انتشار یافت اعلام کرد: «بیش از ۷۲ درصد از ۳۳۷۰۰ اهالی کره شمالی که در خاک کره جنوبی اسکان داده شده اند را زنان تشکیل می دهند. در این میان حداقل یک چهارم با خشونت جنسی در همسایه جنوبی روبرو شده اند اما بدلیل فشارهای مهاجرت کمتر از ۱۰ درصد آنها آزار واذیت جنسی را برملا کرده اند.»

یکی از دلایلی که پناهجویان اهل کره شمالی از برملاکردن آزار و اذیت های جنسی علیه خود دست می کشند این است که نگران وضعیت پناهندگی خود هستند. برخی از سازمان های مدافع حقوق بشر در کره جنوبی می گویند برخلاف وعده های رئیس جمهوری، مون جائه این، وضعیت پناهجویان اهل کره شمالی بسیار وخیم تر از سال های گذشته است.

وزارت دفاع کره جنوبی از هرگونه پاسخگویی درباره اتهامات علیه دو تن از نظامیان این وزارتخانه سرباز زده است.

البته دادستان ارشد ارتش کره جنوبی که مسئول پیگیری این پرونده است به رویترز گفت که دو نظامی متهم تایید کرده اند که با این زن رابطه جنسی داشته اند اما «تجاوز به عنف» را انکار کرده اند.

این زن ۲۶ ساله در سال ۲۰۱۴ میلادی از کره شمالی فرار و به کره جنوبی پناهنده شد و بدلیل موقعیت برادرش در دولت کره شمالی مورد توجه دستگاه های اطلاعاتی کره جنوبی قرار گرفت.

او به دادگاه گفته است که بیش از یک سال و نیم مورد آزارو اذیت جنسی قرار داشته است. از همان روزهای اول قصد داشته از دو مرد شاغل در وزارت دفاع شکایت کند اما تحت فشار بوده است.

وکیل خانم لی به خبرگزاری رویترز می گوید: « این زنان نمی توانند نه بگویند زیرا به نظر آنها این افراد، نظامیان و نیروهای امنیتی، مانند خداوند، قدرت مطلق دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت زنان و مردان ایرانی از آزار جنسی و تجاوز؛ افرادی که سکوت را شکستند

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد

برای اولین بار از دختر کیم جونگ اون به عنوان «رهبر ارشد» نام برده شد