مکانیسم تنش‌زدایی نظامی ناتو برای ترکیه و یونان به کار افتاد

Mediterranean Sea
Mediterranean Sea Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از یک سری نشست های فنی بین فرماندهای نظامی ترکیه و یونان طرفین با میانجی گری ناتو به توافق برسر مکانیسم تنش زدایی نظامی و یا سازوکار رفع انسداد نظامی دست یافتند.

آگهی

به دنبال یک سری جلسات فنی بین نمایندگان نظامی یونان و ترکیه در مقر ناتو در بروکسل، یک مکانیسم «رفع انسداد»، یا همان ساز و کار تنش زدایی نظامی در روز پنجشنبه اول اکتبر به توافق طرفین رسید.

این مکانیسم برای کاهش خطرات ناشی از درگیری های ناگهانی بین نیروها در مدیترانه شرقی طراحی شده است. یکی از مهم ترین برنامه های این مکانیزم ایجاد یک خط تلفن مشترک بین ستاد فرماندهی ترکیه و یونان در این منطقه از دریای مدیترانه است.

این مذاکرات بین دو کشور یونان و ترکیه که هر دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند با تلاش های دبیرکل ناتو، ینس استولتنبرگ آغاز به کار کرد.

دبیرکل ناتو پس از توافق بین دو کشور برسر مکانیسم دوجانبه نظامی گفت: « من از استقرار سازوكار نظامی رفع انسداد استقبال می كنم. این سازوکار نماد ارزشمندی از تعامل سازنده بین یونان و ترکیه است. این مکانیسم ایمنی می تواند به ایجاد فضا برای اقدامات دیپلماتیک حل اختلاف کمک کند و ما آماده توسعه بیشتر آن نیز هستیم.»

پیش تر نیز در دهه نود میلادی ناتو به ایجاد سازوکاری مشابه در دریای مدیترانه اقدام کرد. این سازوکار کمک زیادی به کاهش تنش ها و فراهم کردن فضای گفتگوهای دیپلماتیک گسترده کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا با پذیرش نقایص، راه تدوین دکترین دفاعی مستقل را هموار کرد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

موشک استارشیپِ شرکت اسپیس‌ایکس در پایان پرتاب آزمایشی سوم گُم شد