واکنش آذربایجان به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا: ارمنستان باید پاسخگو باشد

تخریب مناطق مسکونی در جریان مناقشه مناقشه قره باغ-ناگورنو
تخریب مناطق مسکونی در جریان مناقشه مناقشه قره باغ-ناگورنو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نسبت به حکم روز سه‌شنبه دادگاه حقوق بشر اروپا که در پی تظلم‌خواهی ارمنستان صادر شده، واکنش نشان داد و این حکم را اعترافی حقوقی بر ادامه اشغال سرزمین‌های آذربایجان توسط ارمنستان ارزیابی کرد.

آگهی

وزارت خارجه آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نسبت به حکم روز سه‌شنبه دادگاه حقوق بشر اروپا که در پی تظلم‌خواهی ارمنستان صادر شده، واکنش نشان داد و این حکم را اعترافی حقوقی بر ادامه اشغال سرزمین‌های آذربایجان توسط ارمنستان ارزیابی کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا در پاسخ به درخواست دولت ارمنستان روز سه‌شنبه و مطابق ماده ۳۹ آیین نامه این دادگاه، با صدور حکمی از طرف‌های درگیر در مناقشه قره باغ-ناگورنو خواست تا از هرگونه اقدامی که منجر به نقض حقوق مردم غیرنظامی می‌شود، خودداری کنند و بر کنوانسیون ممنوعیت شکنجه و رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز پایبند باشند.

وزارت خارجه آذربایجان در واکنش به این حکم، روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای تلاش ارمنستان برای تظلم‌خواهی از دادگاه حقوق بشر اروپا را به استفاده سیاسی از ابزاری حقوقی تعبیر کرد و تاکید کرد که این حکم بار دیگر بر رای سال ۲۰۱۵ این دادگاه علیه ارمنستان صحه گذاشت و تأیید کرد که ارمنستان مسئول اشغال سرزمین‌های آذربایجان و نقض حقوق بشر در این سرزمین‌هاست.

دادگاه حقوق بشر اروپا در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵، با صدور حکمی، نقض حقوق پناهجویان آذربایجانی را در مناطق تحت کنترل ارمنستان تایید و نسبت به ممانعت ارمنستان از بازگشت آنها به املاک خود اعتراض کرد.

وزارت خارجه آذربایجان در پایان این بیانیه، تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا را به منزله درخواست از ارمنستان برای پایان دادن به اقدامات خشونت‌آمیز علیه حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی در سرزمین آذربایجان تفسیر کرد و تصریح کرد که دولت این کشور مطابق رای دادگاه، اطلاعات مربوط به اقدامات انجام شده برای رعایت تعهدات بین‌المللی خود را به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه خواهد کرد.

دولت ارمنستان روز دوشنبه به طوری رسمی از دادگاه حقوق بشر اروپا خواسته بود تا نسبت به نقض صریح حقوق غیرنظامیان توسط نیروهای ارتش آذربایجان واکنش نشان دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دو طرف درگیر در مناقشه قره باغ-ناگورنو همچنان یکدیگر را مسئول نقض حقوق غیرنظامیان معرفی می‌کنند. موج جدید جنگ بر سر قره‌باغ به تاسیسات و زیر ساخت‌های شهری و مسکونی خسارت وارد کرده و جان شماری از نظامیان و غیرنظامیان را گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارمنستان و آذربایجان مذاکره را رد کردند؛ شورای امنیت: درگیری‌های قره‌باغ متوقف شود

ارمنستان: ترکیه، «سوخو-۲۵» ما را سرنگون کرد؛ آنکارا: کذب محض است

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد