اتهام زنی‌های ارمنستان و آذربایجان؛ ایروان تصاویر لاشه هواپیمای سرنگون شده‌اش را منتشر کرد

Armenian air forces warplane
Armenian air forces warplane Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکیه و آذربایجان با رد ادعای ایروان می‌گویند دو هواپیمای جنگی ارمنستان در اثر برخورد با کوه منهدم شده‌اند.

آگهی

وزارت خارجه ارمنستان روز چهارشنبه تصاویری از لاشۀ هواپیمایی را منتشر کرد که ادعا می‌کند لاشه جنگنده «سوخو-۲۵» متعلق به این کشور است و ۲۹ سپتامبر توسط جت «اف-۱۶» ترکیه سرنگون شده است.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که در پی این حادثه سرگرد والری دانلین، خلبان هواپیما کشته شده است.

ترکیه و آذربایجان ادعای ایروان را در این خصوص که هواپیمای سوخو-۲۵ نیروی هوایی ارمنستان توسط ترکیه سرنگون شده است، رد می‌کنند. 

حکمت حاجی‌یف، از دستیاران الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که دو هواپیمای «سوخو-۲۵» ارمنستان در پی برخورد با کوه منهدم شده‌اند. او همچنین ایروان را متهم کرد که درباره سرنگونی یکی از هواپیماهایش توسط جت ترکیه دروغ می‌گوید.

او گفت: «هر دو هواپیما به کوه برخورده کرده، منفجر و منهدم شده‌اند. این نشان می‌دهد که رهبری ارتش ارمنستان اطلاعات دقیقی به شهروندان و مردم ارائه نمی‌دهد.»

روز چهارشنبه نبرد میان نیروهای آذربایجان و اقوام ارمنی ناگورنو‌-قره‌باغ وارد چهارمین روز خود شده است. این دور از درگیری‌ها شدیدترین نبرد در این منطقه از زمان برقراری آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ میلادی محسوب می‌شود.

منطقه عمدتا کوهستانی قره‌باغ با وسعت حدود ۴۴۰۰ کیلومتر مربع، در خاک آذربایجان و ۵۰ کیلومتری مرز ارمنستان قرار دارد. این منطقه از سال ۱۹۹۴ میلادی یعنی زمان پایان جنگ‌های جدایی‌طلبانه، در کنترل ارمنیان جدایی طلبی است که اعلام استقلال کرده و از حمایت ارمنستان برخوردارند.

هنوز علت از سرگیری این درگیری‌ها که از روز یکشنبه آغاز شده، مشخص نیست. ایروان و باکو دیگری را به آغاز موج جدید جنگ متهم می‌کنند. پیش از این در ماه ژوئیه تبادل آتش میان طرفین، در مجموع ۱۶ کشته بر جای گذاشته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد

پیوند نظامی در سفر تاریخی وزیر دفاع فرانسه به ارمنستان؛ «آذربایجان برای جنگی تمام عیار آماده می‌شود»

ارامنه: مصیبت‌هایی که بر ما در قره‌باغ رفت و می‌رود «نسل‌کشی جدیدی» است که جهان تنها نظاره‌گر آن است