گام‌های آهسته و پیوسته عربستان برای «قبح‌زدایی» از رابطه با اسرائیل

عربستان سعودی
عربستان سعودی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پادشاه عربستان چند ماه پیش در اقدامی که سنت‌شکنی توصیف شد با یک خاخام اهل بیت‌المقدس دیدار کرده بود. مقامات عربستان همچنین اجازه پخش فیلمی درباره هولوکاست را در جریان یک جشنواره سینمایی صادر کرده‌اند.

آگهی

مقامات عربستان می گویند که دولت این کشور در راستای تشویق رواداری مذهبی قصد دارد محتوای یهودی ستیزانه را از کتاب های درسی این کشور حذف کند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان کارزاری علیه افراط گرایی در بخش آموزش و پرورش آغاز کرده است. در برخی کتاب های درسی عربستان پیش از این از یهودی ها تحت عنوان «خوک» و «میمون» یاد می شد.

دولت عربستان همچنین تحقیر یهودیان و مسیحیان در مساجد را ممنوع کرده است. اظهارات یک واعظ مذهبی عربستان که اخیرا از رابطه دوستانه پیامبر اسلام با یهودیان سخن گفته بود در این کشور جنجال زیادی برانگیخت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان چند ماه پیش در اقدامی که سنت شکنی توصیف شد با یک خاخام اهل بیت المقدس دیدار کرده بود. مقامات عربستان همچنین اجازه پخش فیلمی درباره هولوکاست را در جریان یک جشنواره سینمایی صادر کرده اند.

شبکه «ام بی سی» عربستان نیز در ماه رمضان گذشته سریالی پخش کرد که یکی از شخصیت های آن از رابطه تجاری با اسرائيل دفاع می کرد. این شخصیت داستانی، فلسطینی ها را «دشمن واقعی» می خواند که با وجود کمک های ریاض به مردم عربستان توهین می کنند.

دولت عربستان هرچند مانند بحرین و امارات عربی متحده رابطه خود را با اسرائیل عادی نکرده است اما به نظر می رسد با ایجاد تغییراتی در تبلیغات خود قصد دارد «قبح» رابطه با یهودیان و اسرائیل را بشکند.

به گفته تحلیلگران، دولت عربستان بر این باور است که افکار عمومی این کشور هنوز برای عادی سازی روابط با اسرائيل آمادگی ندارد. نتیجه نظرسنجی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» (The Washington Institute for Near East Policy) که ماه گذشته منتشر شد نشان می داد که تنها ۹ درصد شهروندان عربستان با تماس های تجاری و ورزشی با اسرائیل موافق هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: نفس عربستان با پیروزی جو بایدن در سینه حبس شد

روابط لبنان و اسرائیل؛ دو دشمن دیرین بر سر مرزهای آبی گفتگو می‌کنند

ترامپ: بحرین نیز با اسرائیل توافق و روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند