حبس ابد برای دو لبنانی به اتهام دست داشتن در حمله به جهانگردان اسرائیلی در بلغارستان

حمله به اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی در بلغارستان
حمله به اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی در بلغارستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هر دو متهم شب وقوع حادثه خاک بلغارستان را ترک کردند و برغم همکاری‌های بین‌المللی میان دستگاه قضایی بلغارستان و دیگر کشورها هنوز ردی از آنها یافت نشده است.

آگهی

دستگاه قضایی بلغارستان روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر دو فرد لبنانی‌تبار را به جرم دست داشتن در حمله به اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ میلادی به صورت غیابی محاکمه و به حبس ابد محکوم کرد.

مسئولیت حمله یاد شده که در جریان آن هفت نفر جان خود را از دست دادند به شاخه مسلح حزب‌الله،‌ حزب و جنبش شیعی و پرنفوذ مستقر در جنوب لبنان نسبت داده شده است.

آدلینا ایوانووا، قاضی دادگاه ویژه رسیدگی کننده به جرائم تروریستی در صوفیه پس از شور نهایی اعلام کرد که دادگاه بر ضد متهمان حکم حبس ابد بدون هر نوع احتمال آزادی مشروط صادر می‌کند.

حکم صادر شده علیه دو متهم لبنانی پرونده حمله به اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی شدیدترین مجازاتی است که در قوانین کیفری بلغارستان پیش‌بینی شده است.

ایوگنیا چتارکلووا، دادستان این پرونده پیش‌تر در جریان مراحل دادرسی تصریح کرده بود که ادله و شواهد متعددی دال بر ارتباط دو متهم پرونده و نیز حمله سازمان‌دهی شده به جهانگردان اسرائیلی با سازمان به گفته وی «تروریستی» حزب الله در دست است که جریان محاکمه بر اساس آن پیش برده شده است.

مدارک و شواهد جمع‌آوری شده در این پرونده پیش از این اتحادیه اروپا را متقاعد کرد که ژوئیه ۲۰۱۳ شاخه نظامی جنبش حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این در حالیست که ایالات متحده آمریکا قبل از آن، از سال‌ها پیش حزب‌الله را به عنوان یک «گروه تروریستی خارجی» در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی خود قرار داده بود.

پنج گردشگر اسرائیلی روز هجدهم ژوئیه سال ۲۰۱۲ در پی انفجار بمبی که در اتوبوس فرودگاه شر «بورگاس» بلغارستان منفجر شد، جان باختند.

str/AP
اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی که سال ۲۰۱۲ در فرودگاه بغارستان با بمب هدف قرار گرفتstr/AP

راننده بلغاری این اتوبوس که مسافران را از ترمینال فرودگاه به مکان‌هایی که از سوی جهانگردان رزرو شده بود، منتقل می‌کرد نیز در جریان این انفجار کشته شد.

این حمله که مقامات بلغارستان ماهیت آنرا «تروریستی» عنوان کرده و برای آن پرونده‌ای ویژه در دادگاه رسیدگی کننده به جرائم تروریستی باز کرده بودند همچنین ۳۸ مجروح به جای گذاشت و بمب گذار احتمالی، فردی به نام محمد حسن الحسینی، نیز در جریان این حادثه کشته شد.

ملیاد فرح،‌ یکی از دو متهم دست داشتن در این حمله است که ۳۱ سال دارد. جمع‌آوری قطعات لازم برای ساخت بمب دست‌سازی که در این حمله از آن استفاده شد اتهامی است که به او وارد شده است.

متهم دوم حسن الحاج حسن نام دارد که او نیز یک تبعه لبنانی ۲۴ ساله است. وی متهم است که به عنوان تدارک‌چی حمله برای انجام این عملیات محل اقامت و خودرویی را اجاره کرده و در اختیار عامل اصلی قرار داده است.

گفتنی است که هر دو متهم شب وقوع حادثه خاک بلغارستان را ترک کردند و برغم همکاری‌های بین‌المللی میان دستگاه قضایی بلغارستان و دیگر کشورها هنوز ردی از آنها یافت نشده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه بین‌المللی، یک عضو حزب‌الله را به اتهام دخالت در ترور حریری مجرم شناخت

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

سکوت رسمی تهران و تل‌آویو درباره تهاجم هوایی به ایران؛ رسانه‌های دو طرف چه گفتند؟