حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب درسی سوم ابتدایی در ایران خبرساز شد

روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان
روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان Copyright سایت وزارت آموزش و پرورش ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتشار تصاویری از حذف دختران از روی جلد یک کتاب درسی مقطع دبستان در ایران انتقادات گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

آگهی

انتشار تصاویری از حذف دختران از روی جلد یک کتاب درسی مقطع دبستان در ایران انتقادات گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

در تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان یک صحنه نقاشی از حضور پسران پای درخت دیده می‌شود. مقایسه این روی جلد با تصویر روی جلد سال قبل از آن نشان می‌دهد دختران از صحنه حذف شده‌اند.

مراجعه به اصل کتب درسی منتشره و تطبیق نسخه‌های آنان در دو سال تحصیلی ۹۸ و ۹۹ بیانگر آن است که روی جلد تغییر یافته است.

منتقدان می‌گویند حذف تصویر نشانه‌ای از تبعیض جنسیتی ساختاری علیه زنان و تمایل به حذف آنان از صحنه‌ اجتماعی است.

حضور پررنگ مناسک مذهبی در کتاب‌های درسی منتشره، همچون آموزش ریاضی با تصاویر «وضو گرفتن»، به اعتراضات پیرامون «آموزش ایدئولوژیک کودکان» دامن زده است.

بررسی کتب درسی مقطع ابتدایی منتشره در دو سال مختلف نشان می‌دهد در یک مورد مرد نقاشی‌شده در کتاب «ریش‌دار» شده است.

وزارت آموزش و پرورش ایران
مقایسه کتاب فارسی مقطع سوم ابتدایی در دو سال مختلف ۹۷ و ۹۹ نشان می‌دهد مرد نقاشی‌شده «ریش‌دار» شده استوزارت آموزش و پرورش ایران

وزارت آموزش و پرورش ایران در واکنش گفته است دلیل حذف تصویر دختران «شلوغی تصویر» بوده است و دختران حذف شده‌اند تا روی جلد «خلوت‌تر» شود.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این وزارتخانه که وظیفه تالیف کتب درسی را برعهده دارد در اطلاعیه‌‌ای در روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریور گفت: «از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده درآن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر گردد.»

گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از کتب در سال‌های قبل از انقلاب ۵۷ گفته‌اند که برابری آموزشی دچار «پسرفت» شده است.

کانوا
یک نمونه تصویر روی جلد کتاب درسی متعلق به دوره پهلوی دومکانوا

پیشتر حذف و تغییر شماری از جملات در متن مربوط به «جنایات تاریخی روسیه در ایران» در کتاب درسی فارسی ۲ پایه یازدهم دوره دوم متوسطه خبرساز شده بود.

حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش با تایید حذف بخشی از محتوای این کتاب گفته بود که این اقدام با هدف «تطهیر روسیه» صورت نگرفته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت آموزش و پروش: عبارات حذف شده «هیچ ربطی به تطهیر روسیه» ندارد

دستکاری عکس کتاب‌ درسی در ترکیه؛ زنان محجبه می‌شوند

چهل سال بعد از انقلاب؛ خصوصی سازی و نابرابری آموزشی در مدارس