دانمارک پس از نقض حریم هوایی‌اش سفیر روسیه را احضار کرد

جنگنده سوخو۲۷ روسیه بر قراز دریای بالتیک
جنگنده سوخو۲۷ روسیه بر قراز دریای بالتیک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناتو نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن نقض حریم هوایی متحد خود اعلام کرد که این نخستین رویداد از نوع خود محسوب می‌شود و نشان دهنده «سطح جدیدی از رفتار تحریک آمیز» روسیه است.

آگهی

دانمارک روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی نقض حریم هوایی این کشور توسط هواپیمای جنگی روسیه، به نشانه اعتراض سفیر این کشور را احضار کرده است.

کپنهاگ مدعی شده که نقض حریم هوایی‌اش توسط جنگنده روس در جریان یکی از تمرین‌های نظامی ناتو صورت گرفته است؛ اقدامی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز به آن واکنش نشان داده است.

جپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «نقض حریم هوایی دانمارک توسط روسیه غیرقابل قبول است و ما این اقدام را به صورت جدی در دست بررسی داریم.»

وزیر خارجه دانمارک در ادامه تصریح کرد: «لازم است که همه از جمله روسیه به اصول اولیه و قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و به آن پایبند باشند.»

از سوی دیگر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز در واکنش به این اقدام آنچه «رویکرد تهاجمی روسیه» خوانده شده را محکوم را کرده است.

ناتو در بیانیه‌ای به جزئیات این رویداد اشاره و اعلام کرد که حادثه‌ در «برنهلم»، جزیره‌ای در بالتیک و شرق کپنهاگ روی داده است. در بیانیه ناتو تاکید شده است که این نخستین رویداد از نوع خود محسوب می‌شود و نشان دهنده «سطح جدیدی از رفتار تحریک آمیز» روسیه است.

ناتو سپس در بیانیه خود تصریح کرد که در جریان این رویداد یک بمب‌افکن ب۵۲ آمریکایی در تمرین‌های نظامی توسط جنگنده شکاری سوخو-۲۷ روسیه رهگیری شده است. در این بیانیه اقدام روسیه به منزله نقض آشکار حریم هوایی یکی از کشورهای عضو ناتو محکوم شده است.

روسیه پیش‌تر ضمن رد نقض حریم هوایی کشور دیگری، رهگیری سه بمب افکن راهبردی آمریکا بر فراز دریای سیاه توسط نیروهای «واکنش سریع دفاع هوایی ناوگان بالتیک روسیه» را مورد تایید قرار داده بود.

گفتنی است ارتش سوئد، کشور همسایه دانمارک به تازگی یک سیستم جدید پدافند هوایی را در جزیره گوتلند، ایستگاه خط مقدم این کشور غیرمتعهد اسکاندیناوی در دریای بالتیک مستقر کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهگیری بمب‌افکن های روسیه توسط جنگنده‌های آمریکا در نزدیکی آلاسکا

دبیرکل ناتو: اروپا به حضور نظامی هرچه ‌بیشتر آمریکا نیاز دارد

ملکه پیشین دانمارک در دوره بازنشستگی به طراحی لباس و صحنه باله مشغول می‌شود