اپل و نایکی زیر تیغ انتقاد کنشگران در منتفع شدن از کار اجباری اویغورهای چین

لوگوهای اپل و نایکی
لوگوهای اپل و نایکی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای قطع ارتباط با تامین‌کنندگانی که گفته می‌شود از اقلیت اویغور چین برای «کار اجباری» استفاده می‌کنند تحت فشار قرار گرفته‌اند.

آگهی

برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای قطع ارتباط با تامین‌کنندگانی که گفته می‌شود از اقلیت اویغور چین برای «کار اجباری» استفاده می‌کنند تحت فشار قرار گرفته‌اند.

کنشگران، کارزارهایی را راه انداخته‌اند که شرکت‌های بزرگ را به بهره‌برداری و سو استفاده از گروه‌های اقلیت مسلمان چینی متهم می‌کند.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا فشارهای اقتصادی خود به چین را افزایش داده است و به شرکت‌ها نسبت به تجارت در استان سین کیانگ به دلیل سواستفاده‌ها هشدار داده است.

نایکی و برخی دیگر از برندهای معروف بین‌المللی گفته‌اند که موضوع را پیگیری می‌کنند.

نایکی می‌گوید که به‌طور مداوم با تامین‌کنندگان خود در چین برای شناسایی و ارزیابی خطرات احتمالی مربوط به اشتغال اویغورها یا سایر اقلیت‌های قومی در ارتباط است.

نایکی گفته است مواد اولیه این شرکت از استان سین‌کیانگ منطقه‌ای در غرب چین که محل زندگی اغلب اویغورها است تهیه نمی‌شود.

این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که گزارش سه ماه پیش یک نهاد سیاست‌گذاری استراتژیک استرالیا نشان می‌دهد ۸۳ شرکت چینی و خارجی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از کار کارگران اقلیت اویغور در چین که توسط مقامات این کشور به کار اجباری گماشته شده‌اند نفع برده‌اند. طبق این گزارش در میان شرکت‌هایی که نام آن‌ها آمده است شرکت‌های تولیدی بین‌المللی همچون نایکی، پوما، ویکتوریا سیکرت، آدیداس، اسپریت و گپ دیده می‌شوند. شرکت‌های فعال در زمینه قطعات الکترونیک همچون اپل، سامسونگ و آمازون نیز در این فهرست به چشم می‌خورند.

هیچ شواهدی از کار اجباری در خطوط تولید اپل پیدا نکرده‌ایم و قصد دارم نظارت خود را ادامه دهیم
شرکت اپل

با این حال شرکت اپل در اینباره گفته که این ادعاها را بررسی کرده است. این شرکت افزود: «هیچ شواهدی از کار اجباری در خطوط تولید اپل پیدا نکرده‌ایم و قصد دارم نظارت خود را ادامه دهیم.»

کنشگران می‌گویند شرکت‌ها اگر نمی‌خواهند در نقض حقوق بشر دولت چین همدست باشند باید کارهای بیشتری انجام دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین در اقدامی متقابل خواستار تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو شد

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد

عملیات «پرچم دروغین» و بمب کثیف؛ آمریکا اواخر ۲۰۲۲ برای حمله اتمی روسیه به اوکراین آماده شده بود