ازسرگیری دادگاه نتانیاهو در میان اعتراض به مدیریت دولتش در بحران کرونا

ازسرگیری دادگاه نتانیاهو در میان اعتراض به مدیریت دولتش در بحران کرونا
Copyright Marc Israel/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

او امیدوار بود که بتواند با تکیه بر مهار موج اول کرونا بر محبوبیت خود بیفزاید اما حالا دولت او متهم است که در برابر موج دوم بیماری تعلل کرده است.

آگهی

دادگاه اسرائيل روز یکشنبه در حالی بررسی اتهام رشوه‌خواری بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر این کشور را از سر گرفت، که ناخشنودی اسرائيلی‌ها از عملکرد دولت در مهار بحران کرونا اوج گرفته است.

آقای نتانیاهو به فساد،‌ سؤاستفاده از اعتماد مردم، و دریافت رشوه متهم شده است. نخست‌ وزیر اسرائيل متهم است که از رفقای میلیونر خود هدایایی دریافت کرده و همچنین با «زد و بند» با اصحاب رسانه، کاری کرده تا چهرهٔ خوشآیندی از او و خانواده‌اش بسازند.

آقای نتانیاهو تمامی این اتهام‌ها را رد کرده و مدعی شده است که اینها توطئه‌ای رسانه‌ای برای بدنام کردن وی است که یک نظام قضایی جانبدار آن را هدایت می‌‌کند.

فرآیند قضایی فوق در حالی از سر گرفته می‌شود که خشم گسترده مردم به مدیریت بحران کرونا از سوی دولت نتانیاهو به اوج رسیده است.

به گفته مخالفان، مقامات اسرائیل که موفق شده بودند موج اول شیوع کرونا را تا حدودی مهار کنند با یک بازگشایی شتابزده و نادرست پس از قرنطینه، سبب شدند شیوع بیماری همه‌گیر دوباره سیر صعودی پیدا کند.

The Associated Press

اما بالا رفتن آمار تلفات هم سبب نشد که دولت وی، که به‌منظور مهار بحران به‌شکل اضطراری تشکیل شده، از اولویّت‌های سیاسی خود و برنامهٔ بازگشایی ادارات و سازمان‌ها دست بردارد تا کار به‌جایی رسید که دولت مجبور شد برنامهٔ بازگشایی را متوقف کند و قرنطینه را در هفتهٔ جاری از سر بگیرد.

نخست‌وزیر اسرائيل امیدوار بود که بتواند با تکیه بر پیروزی نسبی بر موج اول کرونا بر محبوبیت خود بیفزاید، و از دادگاه سربلند بیرون بیاید، اما حالا دولت وی متهم است که در برابر موج دوم کرونا، که هر روز ۲۰۰۰ مورد ابتلای تازه در آن ثبت می‌شد، تعلل کرده و در مدیریت بحران اقتصادی حاصل از بیماری همه‌گیر هم ناتوان بوده،‌ چراکه نرخ بیکاری در اسرائيل در همین مدت از ۴ به ۲۰ درصد رسیده است.

به‌این ترتیب، دادگاه رسیدگی به اتهامات نخست‌وزیر اسرائيل در بزنگاهِ سختی گریبانگیر او شده، و احتمال می‌رود او را از پشتیبانی مردمی که به آن دل بسته بود محروم کند.

خشم عمومی به عملکرد دولت در اسرائيل سبب اعتراض‌های مردمی شد که در برخی موارد به درگیری تظاهرکنندگان با پلیس نیز بیانجامید.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اظهار بی‌اطلاعی وزیر امور خارجه اسرائیل از طرح الحاق:‌ «از نتانیاهو بپرسید»

آغاز بررسی اتهام «نسل‌کشی» در غزه در دادگاه لاهه؛ آیا شواهد می‌توانند به محکومیت اسرائیل منجر شوند؟

در گرماگرم جنگ در غزه، دادگاه رسیدگی به فساد مالی نتانیاهو از سرگرفته شد