پایتخت نشینان افغانستان: پلیس تهدیدمان می‌کند و دزدان جان و مالمان را می‌گیرند

پایتخت نشینان افغانستان: پلیس تهدیدمان می‌کند و دزدان جان و مالمان را می‌گیرند
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چند هفته پیش، احمد ظاهر در آغاز یک روز کاری به سوی دفترش می رفت که دزدان با پنجه بوکس و چاقو به وی حمله کردند. وی در حالیکه از بدنش خون می رفت با کمک مردم، دزدان را به حوزه امنیتی پلیس برد اما خلاف تصورش، پلیس وی را تهدید کرد. گزارش اختصاصی یورونیوز به قلم مریم شاهی را بخوانید.

آگهی

شهریان کابل می‌گویند که در یک سال اخیر، سرقت‌های مسلحانه در پایتخت افغانستان به‌طور بی سابقه ای افزایش پیدا کرده است. دزدان از بازداشت توسط پلیس و رفتن به حوزه های امنیتی هیچ گونه هراسی ندارند. محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان در سفری به کاپیسا در جمع مردم این شهر اعلام کرده بود که بزودی برنامه میثاق امنیتی را در تمام ولایات افغانستان و زیر نظر امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری اجرا می کند. اخیرا سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از اجرای برنامه میثاق امنیتی با بسیج مردمی برای مبارزه با جرم و جنایت ها خبر داد. این برنامه تاکنون مورد استقبال افکار عمومی افغانستان قرار نگرفته است.

احمد ظاهر قادری، رئیس یکی از رسانه های داخلی افغانستان از جمله شهروندانی است که مورد حمله دزدان قرار گرفته است، به تازگی مرحله اول عمل بینی را گذرانده و منتظر مرحله دوم عملش است.

چند هفته پیش، احمد ظاهر در آغاز یک روز کاری به سوی دفترش می رفت که دزدان با پنجه بوکس و چاقو به وی حمله کردند. احمد ظاهر در حالیکه از بدنش خون می رفت و بینی‌اش آسیب دیده بود؛ با کمک مردم، دزدان را به حوزه امنیتی پلیس برد اما خلاف تصورش، پلیس وی را تهدید کرد.

پلیس برخورد بدی با من کرد، با وجودیکه تمام بدنم خون آلود بود، مرا به گیت زرهی/ توقیفخانه بردند و من می‌دیدم که دزدان براحتی در حوزه امنیتی گشت و گذار می‌کردند.
احمد ظاهر قادری

شاکی به جای دزد در بند پلیس

احمدظاهر به یورونیوز می‌گوید: «پلیس برخورد بدی با من کرد، با وجودیکه تمام بدنم خون آلود بود، مرا به گیت زرهی/ توقیفخانه بردند و من می‌دیدم که دزدان براحتی در حوزه امنیتی گشت و گذار می‌کردند. من با نهادهای حامی خبرنگاران و آشنایانی که در نهادهای امنیتی می‌شناختم، تماس گرفتم و شکایتم را ثبت کردم. بعد از اینکه مسئولان حوزه امنیتی فهمیدند که مسئول یک آژانس خبری هستم، نگران شدند و برخورد بهتری با من کردند.»

احمد ظاهر قادری

وی در ادامه افزود: « من به بیمارستان منتقل شدم. در بیمارستان مشخص شد که دماغم شکسته است و بخش‌هایی از بدنم آسیب دیده است. بعد از ترخیص از بیمارستان، پرونده شکایت مرا طور دیگری نوشته بودند و «جنگ مغلوبه» جلوه دادند که گویی بین من و دزدان جنگ و دعوایی بوده و دزدی در کار نبوده و من باز هم شکایت کردم اینبار تهدیدم کردند که مرا به نظارت خانه/ بازداشتگاه می‌بردند.»

با پیگیری دوستان احمد ظاهر در نهادهای امنیتی و شکایت مجدد وی، قوماندان/ فرمانده پلیس کابل به حوزه امنیتی ناحیه سیزدهم می آید و تفتیش انجام می شود، این بار مشخص می شود که دزدان به مدیر جنایی حوزه امنیتی، ۳۰ هزار افغانی معادل ۴۰۰ دلار رشوه داده اند و آمر/ مدیر کشف جرم حوزه امنیتی از بستگان این دزدان است که در «تحریف» پرونده وی نقش داشته است. به این ترتیب مدیر جنایی و امر/ مدیر جلب و جذب حوزه امنیتی پلیس از کار برکنار می شوند و پرونده احمد ظاهر به سارنوالی/ دادستانی فرستاده می شود.

فساد در پلیس

وزارت داخله افغانستان، ده روز پیش از بازداشت ۴۶ تن از منسوبین/ پرسنل پلیس به اتهام اخاذی و سو استفاده از صلاحیت های پلیس در ۱۷ ولایت افغانستان خبر داده و گفته بود که در رهبری تعدادی از حوزه های امنیتی شهر کابل نیز تغییراتی انجام می‌دهد.

احمد ظاهر از هفت سال پیش به این سو در شهر کابل به فعالیت‌های رسانه‌ای مشغول است و به گفته خودش از بسیاری از مسایل امنیتی در شهر کابل با خبر است، او می‌گوید که وزارت داخله/ کشور بارها تغییراتی در کادر پلیس در کابل بوجود آورده است اما این تغییرات در کاهش فساد در نهاد پلیس تاثیری نداشته است و حتی دیده شده است که حوزه‌های امنیتی تلاش می‌کنند قبل از اینکه پرونده به دادستانی برسد حتی با دریافت مبلغ ناچیزی مجرمان را آزاد کنند؛ در صورتی که پرونده به دادستانی برسد نیز دادستان‌ها با دریافت رشوه از ۱۰۰ دلار به بالا تلاش می کنند که مجرم را آزاد کنند.

ضیا فروغ یکی از هنرمندان که گالری هنری در شهر کابل دارد، نیز به یورونیوز می‌گوید که پلیس گاهی در برابر دریافت رشوه حاضر می‌شود که پرونده شکایت مالباختگان را رسیدگی کند. وی تجربه یکی از آشنایانش را مثال می زند که پس از درخواست رشوه از طرف پلیس نتوانسته است پرونده اش را پیگیری کند.

مردم، بی دفاع در برابر دزدان

تاجران افغانستان، اولین گروه از قربانیان دزدی‌های مسلحانه در این کشور بودند که دزدان در قالب گروه‌های ادم ربا، جان سرمایه داران و بستگانشان را تهدید می‌کردند. بعد از اینکه تاجران و سرمایه گذاران افغانستان امنیت جانی و سرمایه خود را در خطر دیدند، این کشور را ترک کردند و این اقدام زمینه بیکاری‌های بیشتر را در میان نسل جوان بوجود آورد.

وقتی یکی از کاربران در شبکه های اجتماعی افغانستان از سرقت یکی از اموالش سخن می‌گوید رایج ترین واکنش به این ماجرا، این است که عده ای از دوستان وی، خدا را سپاس می گویند که جان مالباخته حفظ شده و فقط اموالش را دزدان برده‌اند.

میرافغان عسکرزاده یکی از این مالباختگان است که صاحب یکی از بزرگترین طلافروشی ها در غرب کابل بود، دزدان مسلح علاوه بر سرقت جواهرات، وی را نیز می‌کشند. جواد عارفی یکی از بستگان میرافغان به یورونیوز می گوید که تعدادی از متهمان را پلیس بازداشت کرده است اما با گذاشتن ضمانت، آزاد شده‌اند.

یک طلا فروشی که مورد سرقت قرار گرفته است

الهام یوسفی یکی از کارمندان وزارت تحصیلات عالی افغانستان در منطقه قلعه نجارهای شهر کابل زندگی می‌کند. او در پایان یک روز، هنگامی که از باشگاه ورزشی به سوی خانه می‌رفت، متوجه شد که خودرویی، وی را تعقیب می‌کند تا اینکه در نزدیک خانه اش، خودرو از نوع کرولای طلایی رنگ، ساخت پاکستان وی را از ادامه مسیر بازداشت وپنج نفر مسلح با صورت پوشیده شده، الهام را از خودرویش پیاده کردند و خودروی وی را با موبایل، کارت دفتر، کارت بانکی و مقداری پول به سرقت بردند. هنگامی که الهام به حوزه امنیتی یازدهم مراجعه می کند، پلیس می گوید که تعداد ۲۵ موتر/ خودرو در این منطقه به سرقت رفته است.

مطمئنا دزدان حامیانی دارند که این چنین با جرات اموال مردم را می‌دزدند و هیچ ترس و نگرانی ندارند. من با شماره ۱۱۹ پلیس هم تماس گرفتم و گزارش این سرقت را داده‌ام و اکنون سه هفته می گذرد و هیچ خبری از موترم نیست.
الهام یوسفی
یکی از کسانیکه از او سرقت شده است

الهام یوسفی به یورونیوز می‌گوید: «مطمئنا دزدان حامیانی دارند که این چنین با جرات اموال مردم را می‌دزدند و هیچ ترس و نگرانی ندارند. من با شماره ۱۱۹ پلیس هم تماس گرفتم و گزارش این سرقت را داده‌ام و اکنون سه هفته می گذرد و هیچ خبری از موترم نیست.»

پیش از این هم، در زمستان سال گذشته بعد از به قتل رسیدن یکی از دانشجویان دانشگاه امریکایی توسط دزدان کارزار «کابل امن نیست» راه اندازی شد، این یکی از اعتراضات مدنی کاربران شبکه های اجتماعی افغانستان بود که باعث شد تا وزارت داخله در اقدامی یک شبه، ۳۰۰ تن را به اتهام سرقت مسلحانه و جرایم جنایی بازداشت کند، این اقدام پلیس با استقبال مردمی مواجه شد اما به نظر می‌رسد اقدامی موقت بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیل ناگهانی در روستایی در افغانستان؛ مردی ۵ فرزندش را از دست داد

انفجار شدید در مرکز ولایت لوگر افغانستان ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت

طالبان دو سالگی سقوط کابل را جشن گرفت؛ ذبیح‌الله مجاهد: شکرگزار این فتح عظیم هستیم