وزارت بهداشت: برگزاری مجالس عروسی و عزا عامل اصلی شیوع کرونا در ایران است

Ebrahim Noroozi
Ebrahim Noroozi Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران در حال حاضر یازدهمین کشور با بیشترین شمار مبتلایان به کووید۱۹ در سراسر جهان است. تا کنون ابتلای بیش از ۲۶۲ هزار نفر به کووید۱۹ رسما تایید شده و از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر جان باخته‌اند.

آگهی

وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه از ابتلای ۲ هزار و ۵۲۱ فرد جدید به بیماری کووید۱۹ خبر داد و اعلام کرد که طی شبانه روز منتهی به سه‌شنبه ۲۴ تیر (۱۴ ژوئن) ۱۷۹ نفر نیز در اثر این بیماری جان باخته‌اند.

بنا بر اعلام سیما لاری، سخنگوی این وزارتخانه از مجموع ۲۵۲۱ فرد جدید مبتلا نیز هزار و ۸۲۰ نفر بستری شده‌اند.

ایران در حال حاضر یازدهمین کشور با بیشترین شمار مبتلایان به کووید۱۹ در سراسر جهان است. تا کنون ابتلای بیش از ۲۶۲ هزار نفر به کووید۱۹ رسما تایید شده و از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر نیز جان باخته‌اند.

استان‌هایی که در وضعیت «هشدار» یا «قرمز» قرار دارند

ایسنا به نقل از خانم لاری اعلام کرد که در حال حاضر استان‌های آذربایجان‌ شرقی و آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در «وضعیت قرمز» قرار دارند.

استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در «وضعیت هشدار» جای گرفته‌اند.

وخامت اوضاع در پایتخت ایران باعث شد تا روز دوشنبه استاندار تهران از تعطیلی یک هفته‌ای برخی مشاغل در سطح این شهر خبر دهد.

بر این اساس فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده همچنین کافه‌ها، قهوه خانه‌ها، باغ وحش، چایخانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، موزه و باغ موزه‌ها، سینما، تئاتر، تالارهای پذیرایی، دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، مدارس شبانه روزی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان سراها، کتابخانه‌ها و سایر آموزشگاه‌ها برای یک هفته تعطیل شد.

مجالس عروسی و عزا؛ عامل اصلی شیوع کرونا

روز سه‌شنبه همچنین معاون کل وزارت بهداشت مهمترین دلیل افزایش آمار مبتلایان کرونا را «برگزاری مجالس و دورهمی‌های خانوادگی» اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از ایرج حریرچی نوشت: «برگزاری یک عروسی و مجلس ترحیم می‌تواند وضعیت سفید را به قرمز تبدیل کند. در مواردی شاهد ابتلای ۲۰۰ نفر در یک مراسم عروسی و یک هزار نفر مبتلا در یک مراسم ترحیم بوده‌ایم.»

او که این سخنان را در جریان سفر به همدان اعلام کرده بود، افزود: «۴۱ درصد از مبتلایان کرونا در استان همدان مربوط به برگزاری مجالس عروسی و ترحیم بوده و ۵۱ درصد نیز مربوط به ارتباطات خانوادگی گزارش شده است.»

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در همین روز اعلام کرد که بیشترین ابتلاها به دلیل برگزاری مراسم عروسی و عزا، سپس مسافرت‌ها و در نهایت مهمانی‌های خانوادگی و دسته‌جمعی روی داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عروسی در بحبوحه کرونا؛ عکس یادگاری در شهر تاریخی بعلبک

وضعیت قرمز کرونا در ۲۵ استان ایران؛ شرایط در تهران «پیچیده» شد

وقتی که تانک‌ها و هواپیماها گلخانه می‌شوند؛ ایدۀ هنرمند فرانسوی برای جهان پساکرونا