ترامپ یا بایدن؛ نتیجه انتخابات آمریکا چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

Traders listen at the New York Stock Exchange to President Donald Trump's televised speech from the White House
Traders listen at the New York Stock Exchange to President Donald Trump's televised speech from the White House Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بورس بازان حرفه‌ای می‌گویند نتیجه انتخابات آمریکا یا موجب رشد شاخص‌ها می‌شود و یا فرصتی برای خرید سهام فراهم می‌کند؛ اما برخی تحلیل‌گران معتقدند که پیروزی دوباره دونالد ترامپ به افزایش ریسک تجاری آمریکا و شرکت‌های بورسی منجر می‌شود و در مقابل برخی نیز نگران تاثیر منفی سیاست مالیاتی جو بایدن هستند.

آگهی

بورس بازان حرفه‌ای می‌گویند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یا موجب رشد شاخص‌ها می‌شود و یا فرصت خوبی برای خرید سهام فراهم می‌کند؛ با این حال برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که پیروزی دوباره دونالد ترامپ به معنای افزایش ریسک تجاری آمریکا و شرکت‌های بزرگ بورسی خواهد شد و در مقابل تعدادی دیگر نیز نگران تاثیر منفی سیاست مالیاتی جو بایدن بر قیمت سهام هستند.

مارکو کولانوویچ، تحلیل‌گر ارشد بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان، با انتشار تحلیلی در خصوص ریسک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که کمتر از ۴ ماه دیگر برگزار می‌شود، نوشت: «ارزیابی ما نشان می‌دهد از نظر تاثیر کلی بر بازار سهام تفاوت زیادی بین پیروزی آقای ترامپ و بایدن وجود ندارد.»

بر پایه این تحلیل هر دو نامزد انتخابات ۳ نوامبر(۱۳ آبان) ترکیبی از تهدید و فرصت را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارند و بر خلاف رویکرد سنتی پیروزی نامزد دموکرات که در نظرسنجی‌های اخیر نیز از رقیب خود پیشی گرفته، لزوما به منزله سقوط بازار سهام نخواهد بود؛ چرا که بررسی روند تاریخی شاخص‌های بورس آمریکا نشان می‌دهد که دور‌ه‌های رشد و رکود رابطه مستقیمی با حزب پیروز در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

در مجموع نتیجه بررسی تحلیل‌گران جی‌پی‌مورگان با جو غالب بر بورس نیویورک همسوست. چرا که با وجود تاکید آقای بایدن بر لزوم افزایش مالیات بر سود شرکت‌ها، بالا بردن حداقل دستمزد و ارتقاء سطح خدمات عمومی و زیر ساخت‌های ملی، او یک سیاست خارجی کم تنش‌تری را دنبال خواهد کرد. بر این اساس، برخی سرمایه‌گذاران در وال استریت همچون تحلیل‌گران جی‌پی‌مورگان متقاعد شده‌اند که برآیند تاثیر پیروزی دموکرات‌ها بر بازار سهام خنثی خواهد بود.

در مقابل، نتایج بررسی شرکت خدمات مالی یو‌بی‌اس حاکی از این است که برنامه اقتصادی آقای بایدن که ضمن افزایش فشار مالی بر شرکت‌ها موجب رشد هزینه‌های دولت نیز خواهد شد، زمینه کاهش ۲ تا ۵ درصدی شاخص‌ها را فراهم می‌کند. شرایطی که به زعم آنها فرصت خوبی برای خرید سهام محسوب خواهد شد.

اما تحلیل بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس بر این رویکرد تاکید دارد که مساله نوسان قیمت‌ها در بورس به نامزدی آقای بایدن و ترامپ چندان مرتبط نیست و اساسا این پدیده انتخابات است که همواره با نزدیک شدن به برگزاری آن ریسک جدیدی را به بازارهای مالی تحمیل ‌می‌کند. گلدمن ساکس یاد آور شده که با توجه به این متوسط قیمت قرارداد‌های آتی سهام در بالاترین سطح طی دهه گذشته قرار گرفته، پوشش ریسک انتخابات دشوارتر از دوره پیش شده است.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در پایان تحلیل خود خاطرنشان کرده که انتخابات نیز در کنار ده‌ها عامل دیگری که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی را افزایش می‌دهد باید در نظر گرفته شود و شاید وزن آن از تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا کمتر بسیار کمتر باشد، چون چالش کوتاه‌مدت و اصلی اقتصاد آمریکا فارغ از این که چه کسی رئیس جمهوری باشد، غلبه بر تبعات اقتصادی بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خوش‌رقصی شاخص‌ها برای ترامپ؛ بورس صعودی به سیاستمداران پاداش می‌دهد؟

برادرزاده بن‌لادن: پیروزی ترامپ جلوی وقوع حملات ۱۱ سپتامبر دوم را می‌گیرد

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی؛ ترامپ دو ایالت کلیدی را از دست داد