یک تحلیلگر بازار: ایران به «ابر تورم» ونزوئلا دچار نمی‌شود

یک تحلیلگر بازار:  ایران به «ابر تورم»  ونزوئلا دچار نمی‌شود
Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یک تحلیل‌گر بازار معتقد است:«ایران بدهی خارجی قابل توجهی ندارد. به همین خاطر ابرتورمی که در ونزوئلا رخ داد هیچ وقت در ایران اتفاق نمی‌افتد. دولت ایران درآمد ارزی دارد اما هزینه‌هایش به ریال است و این رقم همواره بر پایه یک نرخی از دلار به تعادل می‌رسد.»

آگهی

افزایش قیمت ارز در ایران بر زندگی بسیاری از شهروندان تاثیر گذاشته است؛ از تاثیرهای اقتصادی گرفته تا روحی و روانی. روزانه و به طور مستمر از ارزش پولی که افراد شاغل به دست می‌آورند، کاسته می‌شود. کاهش ارزش برابری پول ملی ایران به ویژه پس از خروج آمریکا از توافق برجام در تاریخ اردیبهشت سال ۹۷ روند صعودی به خود گرفت. در همین حال یک تحلیلگر بازار شیوع ویروس کرونا را در روند افزایش اخیر ارز در ایران موثر دانسته است.

نیکی، فیزیوتراپیست، می‌گوید: «هر چه بیشتر کار می‌کنم توانم برای خرید دلار کمتر می‌شود. این مساله در زندگی من تاثیرگذار بوده و استرس من را زیاد کرده است. شرایط بدی است.»

وضعیت دلار افتضاح است، از افتضاح هم بالاتر
یک شهروند

رضا که شغل آزاد دارد و برای تامین ارز مورد نیاز یک دانشجو در حال تحصیل در خارج از کشور به بازار ارز مراجعه کرده، می‌گوید: «وضعیت دلار افتضاح است، از افتضاح هم بالاتر. هر روز یک قیمت داریم، یک روز می‌گویند ۱۸ تومن، یک روز ۲۰ تومن می‌شود. نوسان در بازار بسیار زیاد است. نمی‌دانم پشت این پرده چه کسانی هستند که قیمت دلار مدام بالا می‌رود.»

ویروس کرونا و مساله افزایش قیمت دلار در ایران

در همین حال، یاسر شریعت، تحلیل‌گر بازار، می‌گوید: «کاهش عرضه دلار به دلیل مختل شدن فعالیت صادراتی شرکت‌هایی است که محصولاتشان را در بازارهای منطقه و دیگر بازارها ارایه می‌کردند.»

این تحلیل‌گر می‌افزاید: «این اتفاق تا زمانی که شیوع ویروس کرونا کنترل نشود و تجارت خارجی ایران به شرایط قبل از عید بازنگردد، ادامه خواهد یافت. البته امیدهایی وجود دارد، برای نمونه برخی از مرزهای مبادلاتی با ترکیه در حال بازگشایی است.»

ایران بدهی خارجی قابل‌توجهی ندارد

این کارشناس همچنین درباره این گزاره که آیا ایران به سرنوشت ونزوئلا دچار خواهد شد نیز تاکید کرد: «ایران بدهی خارجی قابل توجهی ندارد. به همین خاطر ابرتورمی که در ونزوئلا رخ داد هیچ وقت در ایران اتفاق نمی‌افتد. دولت ایران درآمد ارزی دارد اما هزینه‌هایش به ریال است و این رقم همواره بر پایه یک نرخی از دلار به تعادل می‌رسد.»

تازه‌ترین برآوردها بدهی خارجی ونزوئلا را بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. این در حالی است که تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی خارجی این کشور ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش ۲۵ درصدی ارزش برابری ریال در ۲۰ روز؛ یورو ۲۷ هزارتومان شد

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟