دستگیری مدیران جمعیت امام علی؛ دفتر جمعیت در دانشگاه شریف بسته شد

توئیتر جمعیت امام علی
توئیتر جمعیت امام علی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیران این جمعیت با «شکایت قرارگاه ثارالله سپاه» دستگیر شده‌اند و اتهام مندرج در حکم موسس این جمعیت «توهین به رهبر انقلاب و همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران» و نیز اتهام مرتضی کی‌منش و کتایون افرازه «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است.

آگهی

در پی دستگیری یکشنبه شب شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی که در حوزه امور خیریه داوطلبانه فعالیت می کرد و سپس مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه، بازرس علی ‌البدل این انجمن، روز سه‌شنبه حراست دانشگاه شریف دفتر این جمعیت در دانشگاه را تعطیل کرد.

حساب توئیتری جمعیت امام علی نوشته است که این اقدام با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه شریف صورت گرفته است با این حال فعالیت خانه‌های ایرانی این جمعیت متوقف نشده است.

این حساب توئیتری همچنین ساعاتی پیش اعلام کرد که صفحه اینستاگرام شارمین میمندی‌نژاد، موسس این جمعیت از دسترس ادمین آن خارج شده است.

در اطلاعیه شماره یک روابط عمومی جمعیت امام علی آمده است که نیروهای امنیتی در زمان ورود به خانه‌ای که مرتضی‌ کی‌منش، مسئول رسانه‌ای جمعیت حضور داشته «متوسل به خشونت و ضرب و شتم شدند». همچنین این جمعیت اعلام کرده‌ است که نیروهای امنیتی با مراجعه به دفتر این انجمن، مدارک اداری‌ و مالی، کام‍پیوترها و سرورهای این انجمن را با خود برده‌اند.

این جمعیت اعلام کرده‌ است که مدیران این جمعیت با «شکایت قرارگاه ثارالله سپاه» دستگیر شده‌اند و اتهام مندرج در حکم موسس این جمعیت «توهین به رهبر انقلاب و همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران» و نیز اتهام مرتضی کی‌منش و کتایون افرازه «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است.

روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «نیکوکاران تبهکار»، جمعیت امام علی را «تشکیلات شارمین» نامیده و به سابقه پدر موسسه جمعیت امام علی ‍پرداخته است. کیهان محمد حسین میمندی‌‌نژاد، پدر شارمین را از «وابستگان دربار پهلوی» معرفی کرده است. کیهان همچنین شارمین میمندی‌نژاد را به «جعل حدیث، نقد احادث ائمه» متهم کرده است. روزنامه کیهان نوشته است که «انحرافات شارمین میمندی‌نژاد و اطرافیانش پرده‌های نگران‌کننده‌ دیگری نیز دارد که حیای اسلامی اجازه انتشار کامل آن را نمی‌دهد.»

در این مطلب همچنین آمده است: «اگر فردا روزی مشخص شود گردانندگان این جمعیت در پوشش فعالیت خیریه به قاچاق اعضای بدن انسان می پرداختند و یا به قاچاق سلاح برای گروه های تروریستی مستقر در مناطق مرزی کمک می رساندند هرگز تعجب نخواهیم کرد. دست کم این روزها می دانیم «سازمان دفاع مدنی سوری» موسوم به «کلاه سفیدها» در سوریه سال‌ها در پوشش اقدامات بشردوستانه و خیرخواهانه همین کارها را انجام دادند.»

کیهان همچنین فعالیت خیریه داوطلبانه جمعیت امام علی را این‌گونه توصیف کرده است: «شارمین به اسم خدمت به محرومان و مستضعفان تشكيلاتی گسترده برای خود به‌وجود آورد و به شبكه‌سازی وسيعی در میان قسمتی از مردم دست زد، از جوانان و دانشجویان گرفته تا بخشی از خبرنگاران نشریات داخلی و برخی فعالان اجتماعی. محتوای یک‌سویه‌ای که تشکیلات شارمین با موضوعاتی نظیر اعدام افراد زیر ۱۸ سال، نزاع‌های خیابانی، وضعیت کودکان کار، اعتیاد، زنان، خانواده‌های بی‌سرپرست و... تهیه و منتشر می‌کرد با استقبال این شبکه رسانه‌ای مواجه می‌شد و پس از بازنشر و پرورانده شدن در فضای خبری و مجازی در اغلب موارد تبدیل به مستنداتی برای نهادها و محافل بین‌المللی می‌شد تا با وضعیت عدالت اجتماعی و حقوق‌بشر در ایران را بحرانی توصیف کنند. آنها همچنین با برگزاری همایش‌های عمومی و جلسات خصوصی با برخی مدیران فعلی و سابق جمهوری اسلامی به ‌ترویج اسناد بین‌المللی در حوزه مسائل اجتماعی می‌پرداختند و لزوم قانون‌گذاری بر اساس این اسناد را توجیه می‌کردند.»

جمعیت امام علی که دو دهه سابقه فعالیت در امور خیریه دارد به موضوعاتی چون کودکان کار و خیابان، اعتیاد کودکان و ازدواج کودکان نیز توجه نشان داده بود و در سال‌های اخیر سمینارهایی در ارتباط با ازدواج کودکان در سکونتگاه‌های فقیر نشین برپا کرده بود.

جمعیت امام علی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که مراجعه همسر شارمین میمندی‌نژاد به دادسرای زندان اوین برای ارائه وثیقه به نتیجه نرسیده است و وکیل انتخابی جمعیت برای مدیران دستگیر شده نیز از سوی قوه قضاییه پذیرفته نشده است. این جمعیت نوشته است: «در مورد انتخاب وکیل، اعلام گردید که حتما باید مطابق ماده‌ی ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، از میان وکلای رسمی دادگستدی که مورد تایید قوه‌ی قضاییه می باشند، انتخاب شود. این بدان معناست که عملا حق انتخاب وکیل به صورت آزادانه وجود ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قتل‌های ناموسی، فقه و قانون در حقوق ایران؛ چرا پدران قاتل قصاص نمی‌شوند؟

حبس چندین ساعته خبرنگاران «فردای اقتصاد» و واکنش قوه قضائیه؛ فرضیه‌های مطرح چیست؟

امیرعبداللهیان: فعالیت مستشاران نظامی ایران با قدرت ادامه می‌یابد