ششمین شب اعتراض‌ها در آمریکا؛ استقرار گارد ملی در ۱۵ ایالت و منع تردد در ۴۰ شهر

ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف آمریکا ادامه پیدا کرد
ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف آمریکا ادامه پیدا کرد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قوانین منع تردد در حدود ۴۰ شهر آمریکا اجرایی شده است اما معترضان این قوانین را نادیده گرفته‌اند و این موضوع تنش‌های زیادی را بین نیروهای پلیس و معترضان ایجاد کرد.

آگهی

هزاران نفر برای ششمین شب متوالی در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض‌ به کشته شدن جورج فلوید و خشونت پلیس این کشور به خیابان‌ها آمدند.

قوانین منع تردد در حدود ۴۰ شهر آمریکا اجرایی شده است اما معترضان این قوانین را نادیده گرفته‌اند و این موضوع تنش‌های زیادی را بین نیروهای پلیس و معترضان ایجاد کرد.

پلیس ضد شورش در نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و لس‌آنجلس با معترضان درگیر شد و با استفاده از شلیک گاز اشک‌آور و اسپری فلفل به‌دنبال متفرق کردن جمعیت بود.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، گروه‌هایی از معترضان خودروهای پلیس را آتش زده و مغازه‌ها را در چندین شهر غارت کرده‌اند.

حضور ۵ هزار نیروی گارد ملی در ۱۵ ایالت

گارد ملی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ۵ هزار نیروی خود را در ۱۵ ایالت مستقر کرده است. از سوی دیگر شماری از معترضان بار دیگر در نزدیکی کاخ سفید در واشنگتن دی‌سی جمع شدند، آتش روشن کردند و گروهی نیز اقدام به پرتاب سنگ به سمت نیروهای ضد شورش کردند.

آسوشیتدپرس
تجمع مقابل کاخ سفید در واشنگتن دی‌سیآسوشیتدپرس

اعتراض‌ها به خشونت پلیس آمریکا پس از انتشار تصاویری از لحظات مرگ جورج فلوید، ‌مرد سیاهپوست ۴۶ ساله هنگام بازداشت از سوی پلیس در مینیاپولیس آغاز شد. در تصاویر منتشر شده از لحظات مرگ وی، یک مامور پلیس در حالی که زانوی خود را بر روی گردن جورج فلوید می فشارد، مشاهده می‌شود. این مامور که به دلیل «قتل غیرعمد» تحت تعقیب قضایی قرار گرفته پیش از این به همراه سه مامور دیگر که در بازداشت جورج فلوید نقش داشتند اخراج شده بود.

غارت فروشگاه‌ها در چندین شهر آمریکا

رسانه‌های محلی در فیلادلفیا تصاویر حمله به خودروهای پلیس و غارت دست‌کم یک فروشگاه را نشان دادند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «قانون و نظم در فیلادلفیا، اکنون! آن‌ها فروشگاه‌ها را غارت می‌کنند. با گارد ملی تماس بگیرید.»

غارت فروشگاه‌ها در سانتا مونیکای کالیفرنیا نیز گزارش شده است.

در مینیاپولیس جایی که آقای فلوید جان خود را از دست داد، یک راننده کامیون پس از شکستن موانع به سمت جمعیت زیادی از معترضان در حال حرکت بود که از سوی پلیس بازداشت شد. تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا اعلام کرد انگیزه این فرد از این اقدام همچنان نامشخص است.

آسوشیتدپرس
کامیونی که به سمت معترضان در حرکت بود، متوقف و راننده بازداشت شدآسوشیتدپرس

از سوی دیگر مقام‌های انتظامی مینه‌سوتا معتقدند که حامیان برتری نژاد سفید در تظاهرات شهرهای مینیاپولیس و سنت پال حضور دارند.

پل سنل، کمیسر سازمان زندان‌های با بیان این مطلب، افزود: «آن‌ها آشوبگر هستند.» وی همچنین تاکید کرد گزارش‌هایی از حضور آنتیفا در تظاهرات وجود داشته است.

آنتیفا جنبشی چپ‌گرا است که مجموعه‌ای از گروه‌های چپ مستقل با رویکرد عملی مبارزه با جریان‌های راست افراطی و فاشیستی را در بر می‌گیرد. گروه‌های منتسب به «آنتیفا» از جمله سرسخت ترین رقبای گروه‌های حامی سفیدپوستان ملی‌گرا،‌ جریان‌های راست افراطی و تشکل‌های حامی برتری نژاد سفید در آمریکا هستند.

شب گذشته رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی از تصمیم دولت برای قرار دادن نام گروه‌های منتسب به آنتیفا در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده است.

در شهر دنور ایالت کلرادو نیز هزاران نفر از معترضان با دراز کشیدن روی زمین و قراردادن دست‌هایشان به پشت خود، شعار می‌دادند: نمی‌توانم نفس بکشم.

AFP
معترضان در دنورAFP

تظاهرات گسترده‌ای نیز در آتلانتا، بوستون، میامی و اوکلاهما گزارش شده است.

اخراج دو مامور پلیس در آتلانتا به‌خاطر استفاده از شوک الکتریکی علیه معترضان

از سوی دیگر دو مامور پلیس در آتلانتا نیز به‌دلیل استفاده غیرضروری از اختیاراتشان علیه معترضان اخراج شدند. گزارش شده است که این دو مامور از کلت الکتریکی و شوک الکتریکی علیه معترضان استفاده می‌کردند. ویدئویی از این افسران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها علیه یک مرد معترض از شوک الکتریکی استفاده می‌کنند. این دو علیه یک زن نیز در روزهای اخیر از چنین روشی استفاده کرده‌ بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یهودیان مخالف حملات اسرائیل به غزه در کنگره آمریکا: به نام ما جنگ نکنید

مشهورترین عکس بازداشت یک رئیس جمهور؛ خشمی مقطعی یا برگ برنده ترامپ در انتخابات آمریکا؟

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد