جورج فلوید؛ خشونت پلیس آمریکا بار دیگر جان یک سیاهپوست را گرفت

معترضان در خیابان های مینیاپولیس «کشتار سیاهان را متوقف کنید»
معترضان در خیابان های مینیاپولیس «کشتار سیاهان را متوقف کنید» Copyright AP Photo
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جورج فلوید در مقابل دوربین رهگذران در حالی که هیچ مقاومتی در برابر نیروهای پلیس نداشت در پی خشونت یکی از ماموران نتوانست نفس بکشد و در بیمارستان درگذشت.

آگهی

بار دیگر خشونت پلیس در ایالات متحده فاجعه بار شد و مردی سیاهپوست به نام جورج فلوید‌ در مقابل دوربین تلفن همراه شهروندان جان خود را از دست داد. در تصاویر دوربین‌های مدار بسته شهر ابتدا می بینیم که جورج فلوید،‌ بدون مقاومت در پیاده‌رو نشسته و به دستانش دستنبند زده شده است. سپس یکی از ماموران پلیس او را به کنار خودرو می برد و از آنجا به بعد این دوربین شهروندان است که تصاویر را ثبت می‌کند.

خشونت پلیس

در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی توسط یک رهگذر منتشر شده است می بینیم که مامور پلیس روی او خم شده و زانویش را برگلوی این سیاه پوست گذاشته است. جورج فلوید بارها از مامور پلیس می خواهد که زانوی خود را بردارد چون نمی تواند نفس بکشد.‌ اما مامور پلیس ادامه می دهد و سه همکار دیگر وی تنها نظاره گر ماجرا هستند. یکی از رهگذران فریاد می زند:‌‌ «رهایش کن، حداقل اجازه بده نفس بکشد.»‌ سرانجام مرد سیاه پوست از حال می رود و بلافاصله آمبولانس می‌آید. اما گفته می شود جورج فلوید در بیمارستان جان باخته است.

داستان تکراری «بگذار نفس بکشم»‌

این اولین بار نیست که خشونت پلیس ایالات متحده علیه سفیدپوستان در ملا عام جان یک نفر را می گیرد.

اریک گارنر، شهروند نیویورکی در ژوییه سال ۲۰۱۴ به شکلی مشابه در پی خشونت پلیس سفیدپوست، توان نفس کشیدن را از دست داد و جان باخت.

در آن سال مامور پلیسی که گارنر را به قتل رسانده بود پس از تشکیل دادگاه بی گناه شناخته شد و همزمانی این اتفاق با مرگ سیاه پوستی دیگر در شهر فرگوسن باعث بروز هفته ها ناآرامی و اعتراض در ایالات متحده شد. هرچند در سال ۲۰۱۹، پلیس نیویورک بدون حکم دادگاه این مامور را از کار برکنار کرد و در سال ۲۰۱۵ بیش از ۵ میلیون دلار به خانواده اریک گارنر از سوی شهردار نیویورک پرداخت شد.

اما مقامات پلیس مینیاپولیس این بار به سرعت واکنش نشان دادند. پلیس شهر در کمتر از ۲۴ ساعت ۴ مامور پلیس را اخراج کرد.

پلیس فدرال آمریکا و دفتر تحقیقات جنایی این کشور پرونده‌ای درباره این مرگ گشوده‌اند هر چند که این موضوع از خشم شهروندان مینیاپولیس نکاست و باعث شد تا به خیابان‌ها بیایند. برخی از معترضان خودروهای پلیس را به آتش کشیدند و در ویدیوهایی که منتشرشده می بینیم که برخی حتی به چند مقر پلیس نیز حمله ور شده‌اند.

یک روزنامه محلی گزارش داد که مأمور پلیسی که زانوی خود را بر گلوی فلوید گذاشته بود، قبلاً در چندین واقعه دیگر درگیر شده و در سال ۲۰۰۶ «مرد دیگر را به قتل رسانده بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش اعتراض‌ها در پی انتشار ویدیوهای خشونت مرگبار پلیس میشیگان علیه مرد سیاه‌پوست

لحظه‌ای که پلیس آمریکا به پسربچه‌ای ۸ ساله دستبند می‌زند

معترضان آمریکایی؛ غارتگر یا طغیانگر، محکوم یا قابل درک؟