ازبکستان؛ ۵۰ هزار فرد بدون تابعیت می توانند درخواست شهروندی کنند

ازبکستان؛ ۵۰ هزار فرد بدون تابعیت می توانند درخواست شهروندی کنند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس قانون جدید ازبکستان که ماه گذشته لازم‌الاجرا شد و مورد تمجید سازمان ملل متحد قرار گرفته است، به افراد بدون تابعیتی که قبل از اول ژانویه ۱۹۹۵ دارای اقامت دائم در ازبکستان بوده‌اند، شهرونی اعطا می شود.

آگهی

تصویب قانونی در ازبکستان که مورد تحسین سازمان ملل متحد قرار گرفته است به ۵۰ هزار نفر از افراد بدون تابعیتی که در این کشور زندگی می کنند اجازه می دهد درخواست شهروندی کنند.

قرقیزستان، کشور همسایه ازبکستان نیز سال گذشته با اجرای اقدام مشابهی به اولین کشور جهان تبدیل شد که به بی تابعیتی پایان داد.

شابیا مانتو، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل در گفتگو با یورونیوز می گوید: «ما شاهد پیشرفت چشمگیری در منطقه برای حل مسئله بی تابعیت‌ها هستیم.»

وی اقدام ازبکستان را «اقدامی بسیار خوشامد» خواند و گفت که امیدوار است سایر کشورهای جهان دست به اقدام مشابهی بزنند زیرا موضوع بی تابعیتی به راحتی قابل حل است اما به اراده سیاسی نیاز دارد.

صدها هزار نفر در پی تجزیه اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ در سراسر کشورهای حوزه آسیای مرکزی بی تابعیت شدند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین می زند که حدود ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان بدون تابعیت باشند که اتباع هیچ کشوری به شمار نمی روند. نداشتن تابعیت باعث شده است که این افراد در معرض خطر استثمار و سوء استفاده قرار گیرند و از حقوق اساسی شهروندی بویژه مراقبت‌های بهداشتی و آموزش محروم شوند.

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل افزوده است: «اینها (آموزش و بهداشت) مواردی است که بسیاری از ما آنها را بدیهی فرض می کنیم اما برای یک فرد بدون تابعیت، پیامدهای مخربی بر زندگی روزمره ا‌ش دارد. نوعی محرومیت مادام‌العمر است.»

وی همچنین می گوید که افراد بی تابعیتی که اکنون در ازبکستان تابعیت می گیرند حقوقی مانند حق رای، کار کردن در مشاغلی که نیازمند تابعیت است و مسافرت مانند سایر ازبک‌ها برخوردار خواهند شد.

بر اساس قانون جدید ازبکستان که ماه گذشته لازم‌الاجرا شد، به افراد بدون تابعیتی که قبل از اول ژانویه ۱۹۹۵ دارای اقامت دائم در ازبکستان بوده‌اند، شهروندی اعطا می شود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که در جریان تهیه پیش نویس این قانون، توصیه‌هایی به ازبکستان ارائه داده است تخمین می زند که با اجرای قانون جدید نیمی از جمعیت بدون تابعیت ازبکستان، شهروند به حساب بیایند.

جمعیت بدون تابعیت ازبکستان حدود ۹۷ هزار نفر برآورد می شود.

ازبکستان همچنین در نظر دارد که که از ماه سپتامبر آینده، روند دریافت شهروندی را برای کسانی که پس از اول ژانویه ۱۹۹۵ اقامت دائم ازبکستان گرفته اند، ساده‌تر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهار میلیون نفر در آسام هند ممکن است سلب تابعیت شوند

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است