وزیر اقتصاد ایران: برای رشد باید هزار تریلیون تومان از منابع مردم را کسب کنیم

وزیر اقتصاد ایران: برای رشد باید هزار تریلیون تومان از منابع مردم را کسب کنیم
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر اقتصاد ایران با تاکید بر این که اگر ایران بخواهد به رشد اقتصادی معقولی برسد باید حداقل هزار هزار میلیارد تومان(هزار تریلیون تومان) سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشد، گفت که باید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم.

آگهی

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی ایران در نشست فعالان بخش خصوصی این کشور با موضوع تحریم‌های آمریکا گفت که شیوع کرونا و تاثیر منفی آن بر قیمت نفت مزید بر علت شده تا ایران نتواند به رشد اقتصادی دست یابد.

آقای دژپسند با تاکید بر این که اگر ایران بخواهد به رشد اقتصادی معقولی برسد باید حداقل ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان(هزار تریلیون تومان) سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشد، گفت: «باید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم.»

وزیر اقتصاد و دارایی ایران حجم نقدینگی این کشور را در حال حاضر ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و از تزریق۴۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب سهام عدالت به بازار سرمایه و نیز عرضه شرکت‌ها و نهادهای دولتی و شبه دولتی در بورس برای جذب نقدینگی در اختیار مردم خبر داد.

او همچنین از مسئولان بازار سرمایه ایران خواست تا به طور مرتب ریسک موجود در بورس را به سهامداران خرد یادآوری کنند و تاکید کرد: «ریسک را نمی‌شود حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد.»

در همین حال وزیر اقتصاد و دارایی ایران به خبرگزاری مهر خبر داد که حجم دارایی‌های دولت این کشور ۷ هزار هزار میلیارد تومان برآورد شده که ۲۰ درصد آن معادل ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان قابل واگذاری است که البته با انجام تجدید ارزیابی به رقم آن افزایش خواهد یافت.

آقای دژپسند خاطر نشان کرد که برای واگذاری بخشی از املاک دولت امسال بورس مستقل املاک و مسکن راه اندازی می‌شود چون که باید در سال جاری خورشیدی ۶۱ هزار میلیارد تومان از محل عرضه املاک دولتی در این بورس کسب درآمد شود.

صندوق بین‌المللی پول در تازه ترین گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از تاثیر سقوط قیمت جهانی نفت بر رشد اقتصادی کشورهای تولیدکننده، برآورده کرده که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به منفی ۶ درصد برسد.

محمد جدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی نیز روز شنبه اعلام کرد که دولت این کشور برای مقابله با شوک مضاعف ناشی از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت جهانی نفت ناگزیر به استقراض ۶۰ میلیارد دلار شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوسان نرخ دلار؛ فاصله قیمت رسمی و آزاد یورو به ۴ هزارتومان رسید

بازگشت کوپن به اقتصاد ایران: مفید یا بیهوده؟

ادامه رکوردشکنی‌ روزانه نرخ ارز؛ شکاف قیمت رسمی و آزاد دلار از هزار تومان گذشت