رقابت دو ابرقدرت اقتصادی در عمق رکود؛ کرونا ۳۰میلیون چینی و آمریکایی را بیکار کرد

رقابت دو ابرقدرت اقتصادی در عمق رکود؛ کرونا ۳۰میلیون چینی و آمریکایی را بیکار کرد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رکود کم سابقه اقتصادی در چین و آمریکا تاکنون موجب بیکاری حدود ۳۰ میلیون نفر شده و چشم‌انداز رشد دو قدرت نخست اقتصاد جهان را تیره کرده است.

آگهی

رکود کم سابقه اقتصادی در چین و آمریکا تاکنون موجب بیکاری حدود ۳۰ میلیون نفر شده و چشم‌انداز رشد دو قدرت نخست اقتصاد جهان را تیره کرده است.

اداره کار آمریکا روز پنج‌شنبه گزارش داد که با افزوده شدن ۴.۴ میلیون نفر دیگر به صف متقاضیان دریافت بیمه بیکاری، شمار افرادی که طی پنج هفته گذشته و به دلیل رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند به ۲۶ میلیون نفر رسید. بدین ترتیب، نرخ بیکاری در ایالات متحده از ۳.۵ درصد در فوریه گذشته به ۱۶ درصد در آوریل رسید.

این در حالی است که در جریان بحران مالی سال ۹-۲۰۰۸ نرخ بیکاری آمریکا از ۱۰ درصد فراتر نرفته بود.

در همین حال، موسسه بین‌المللی مشاوره مدیریت «مک‌کینزی‌ اند کمپانی»‌ (McKinsey & Company) پیش بینی کرده که اگر شیوع فزاینده ویروس کرونا تنها تا اواسط سه ماهه دوم سال جاری میلادی (ماه مه) در ایالات متحده ادامه داشته باشد، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی به منفی ۲.۴ درصد می‌رسد؛ نرخی که از سال ۲۰۰۹ تاکنون بی‌سابقه خواهد بود.

همزمان برآوردهای کارشناسی نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در چین نیز از ۵.۲ در ماه دسامبر گذشته به نزدیک ۶ درصد در ماه آوریل رسیده و بر این اساس، تعداد بیکاران این کشور از ۲۳ میلیون نفر به حدود ۲۷ میلیون نفر افزایش یافته است.

تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند با وجود رفع محدودیت‌های وضع شده برای فعالیت‌های اقتصادی در برخی نقاط چین از جمله استان هوبئی، کاهش تقاضای جهانی به دلیل رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب شده تا چین همچنان با افت تولید مواجه باشد. بر همین اساس کاهش ۶.۸ درصدی رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با سرعت بسیار کمی بهبود خواهد یافت.

بدین ترتیب مطابق سناریوی خوشبینانه موسسه مک‌کینزی رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی به منفی ۰.۵ درصد می‌رسد که ضعیف‌ترین عملکرد سالانه اقتصاد این کشوراز سال ۱۹۷۶ مصادف با سال پایانی انقلاب فرهنگی مائو تسه‌تونگ خواهد بود.

با این حال دولت آمریکا با توزیع یارانه نقدی ۱۲۰۰ دلاری و دولت چین با توزیع کوپن خرید در میان مردم تلاش دارند تا با تقویت تقاضای داخلی از ابعاد رکود اقتصادی و افزایش شمار بیکاران بکاهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: مطمئنم که منشأ کرونا یک آزمایشگاه ویروس‌شناسی در چین بوده است

تاثیر کرونا بر بازار چای؛ افزایش قیمت‌ها و کمبود کارگر در فصل برداشت

وزیر بازرگانی دولت بایدن در سفر چین به دنبال چیست؟