رئیس جمهور اسرائیل برای تشکیل دولت به گانتز و نتانیاهو ۴۸ ساعت فرصت داد

رئیس جمهور اسرائیل برای تشکیل دولت به گانتز و نتانیاهو ۴۸ ساعت فرصت داد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این ضرب‌الاجل در حالی صادر شد که بنی گانتز نتوانست مأموریت تشکیل کابینه را در موعد مقرر به انجام برساند.

آگهی

رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل در نخستین دقایق بامداد سه شنبه به نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و رقیب پیشین او بنی گانتز، ۴۸ ساعت دیگر فرصت داد تا کابینه را معرفی کنند. مهلت ۲۸ روزه قبلی شامگاه دوشنبه پایان یافت.

این ضرب‌الاجل در حالی صادر شد که بنی گانتز نتوانست مأموریت تشکیل کابینه را در موعد مقرر به انجام برساند. گانتز و نتانیاهو روز دوشنبه تا دیروقت با یکدیگر گفتگو کرده و در نهایت ضمن اعلام پیشرفت در گفتگوهای خود، از رئیس جمهوری برای تشکیل دولت تا شامگاه چهارشنبه مهلت خواسته بودند.

بنی گانتز، رهبر حزب میانه‌رو آبی و سفید پس از انتخابات پارلمانی که روز دوم مارس برگزار شد، مأمور تشکیل یک کابینه ائتلافی متشکل از اعضا حزب خودش و حزب متبوع نتانیاهو یعنی لیکود گردید. انتخابات قبلی سومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در طی یک سال بود.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

گانتز پس از شکست در آن انتخابات، در هفتم فروردین ماه به شکلی غیرمنتظره به ریاست کنست، مجلس اسرائیل برگزیده شد. ریولین در شرایطی گانتز را مأمور تشکیل کابینه کرد که ۶۱ نماینده از ۱۲۰ نماینده کنست از نخست وزیری او حمایت کرده بودند. ۱۸ نماینده دیگر متعاقبا حمایت خود از رهبر حزب آبی و سفید را پس گرفتند.

گانتز تا پیش از این می‌گفت به دلیل آن که نتانیاهو درگیر اتهام فساد مالی در دادگاه است، با او ائتلاف نمی‌کند.

در نهایت بنی گانتز و بنیامین نتانیاهو تصمیم گرفتند که برای تشکیل ائتلاف مورد نظر رئیس جمهوری و در شرایط بحران کرونا، «دولت وحدت و اضطرار ملی» تشکیل دهند.

اگر مذاکرات تشکیل دولت در اسرائیل تا پایان ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته به نتیجه نرسد، این کشور بار دیگر با بن‌بست سیاسی روبرو شده و برگزاری انتخابات پارلمانی احتمالا ناگزیر خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراسم تحلیف دولت جدید اسرائیل به تعویق افتاد

جنجال برسر چرت زدن رهبر راست های افراطی پارلمان آلمان در جریان سخنرانی رئیس جمهور اسرائیل

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟