رئیس پلیس پاریس به خاطر سخنانش درباره بیماران کرونایی عذرخواهی کرد

رئیس پلیس پاریس به خاطر سخنانش درباره بیماران کرونایی عذرخواهی کرد
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«قصد دیدیه لالمان این نبوده که میان رعایت نکردن مقررات [قرنطینه] و بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، پیوندی برقرار کند.»

آگهی

رئیس پلیس پاریس، پایتخت فرانسه به خاطر سخنانی که درباره بیماران کرونایی بدحال گفته بود عذرخواهی کرد.

سخنان «دیدیه لالمان» به قدری در کشور واکنش منفی ایجاد کرد که پرفکتور پاریس روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از عذرخواهی او خبر داد. در این بیانیه آمده است: «قصد دیدیه لالمان این نبوده که میان رعایت نکردن مقررات [قرنطینه] و بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، پیوندی برقرار کند.»

پرفکتور یک نهاد دولتی فرانسه است که همزمان وظایف فرماندهی پلیس و فرمانداری استان را بر عهده دارد.

لالمان چه گفته بود؟

دیدیه لالمان بامداد جمعه در برابر دوربین شبکه تلویزیونی ب‌اف‌ام گفته بود: «کسانی که امروز بستری هستند و کارشان به مراقبت‌های ویژه کشیده همان کسانی هستند که در ابتدای قرنطینه عمومی، این قانون را رعایت نکردند. پیوند بسیار ساده‌ای میان این دو موضوع هست.»

او خود نیز پس از انتشار بیانیه پرفکتور برای توضیح سخنانش، در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت: «از تمام کسانی که ممکن است از حرف من آزرده شده باشند، معذرت می‌خواهم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

واکنش‌های سیاسی

سخنان این فرمانده پلیس جنجال سیاسی گسترده‌ای بر پا کرد و حتی به مذاق مقام بالاتر از او نیز خوش نیامد، به طوری که خبرگزاری فرانسه از قول برخی از اطرافیان کریتستف کاستنر، وزیر کشور نوشت: «این سخنان فرمانده پلیس خالی از دقت است. اما این واقعیت دارد که رعایت مقررات قرنطینه یک موضوع بسیار مهم برای حفظ سلامت است.»

برخی رقبای سیاسی حزب حاکم فرانسه بدون درنگ به سخنان لالمان واکنش نشان دادند. ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» با همرسان کردن ویدئوی سخنان رئیس پلیس پاریس در توییتر او را «چهره اخموی حاکمیت» نامید و سخنانش درباره بیماران کرونایی را «چندش‌آور» خواند.

حتی اریک سیوتی، نماینده مجلس ملی فرانسه از حزب حاکم، «جمهوری به‌پیش» نیز سخنان لالمان را برنتابید و سخنان او را «گستاخانه و کاملا غیرانسانی» قلمداد کرد.

واکنش مقامات حوزه سلامت و پزشکی

بسیاری از پزشکان و مسئولان حوزه سلامت فرانسه نیز به سخنان جنجالی مقام پلیس واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

مجله لکسپرس چاپ پاریس از قول برخی چهره‌های علمی و پزشکی فرانسه استدلال لالمان را «اشتباه» خوانده و در مورد رابطه مستقیم رعایت نکردن قرنطینه با بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نوشته است: «روش‌های سرایت کرونا بسیار متنوع و پیچیده هستند و بنابراین نمی‌توان این گونه استدلال کرد. برای آن که چنین نتیجه‌ای مطرح شود دست کم باید تحقیقاتی انجام شود.»

روزنامه لوپاریزین نیز از قول یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی به نام استفان گایه نوشت: «این ادعای سنگینی است، زیرا چنین استدلالی تنها بر اساس حدس و گمان مطرح شده است.»

این ادعای سنگینی است، زیرا چنین استدلالی تنها بر اساس حدس و گمان مطرح شده است.
استفان گایه
پزشک متخصص بیماری‌های عفونی

«ژان میشل شیش»، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «کوشن» پاریس نیز در گفتگو با شبکه خبری آرت‌ال فرانسه سخنان رئیس پلیس پایتخت را محکوم کرد و گفت: «ما بیمارانی را معالجه می‌کنیم که خودشان بیماری کووید ۱۹ را انتخاب نکرده‌اند و بنابراین سزاوار چنین حرف‌هایی در مورد آنها زده شود.»

اما شاید شدیدترین واکنش به سخنان لالمان را فردریک آدنه، مدیر بیمه منطقه «سن ‌سن‌دنی» پاریس نشان داد که در شبکه ب‌اف‌ام خواستار استعفای او شد.

تا شامگاه جمعه، ۳ آوریل (۱۵ فروردین) شمار کل مبتلایان به کووید ۱۹ در فرانسه به ۶۴ هزار و ۳۳۸ نفر رسید. تا کنون در مجموع ۶ هزار و ۵۰۷ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری در فرانسه جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابهام در آمار فرانسه؛ شمار قربانیان کرونا در خانه‌های سالمندان چقدر است؟

شیوع کرونا در جهان؛ با وجود توصیه دولت به شهروندان، ترامپ ماسک نمی‌زند

جریمه‌های کرونایی در فرانسه؛ حبس به اتهام سرفه به صورت پلیس