پوتین دستور برگزاری همه‌پرسی برای تسهیل ریاست مجدد خودش را صادر کرد

پوتین دستور برگزاری همه‌پرسی برای تسهیل ریاست مجدد خودش را صادر کرد
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی در مورد به تعویق افتادن تاریخ همه‌پرسی روسیه به دلیل شیوع کرونا مطرح شده بود.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور داد تا همه‌پرسی در مورد اصلاحیه اخیر قانون اساسی در این کشور در ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ (۲۲ آوریل) برگزار شود. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی در مورد به تعویق افتادن تاریخ همه‌پرسی روسیه به دلیل شیوع کرونا مطرح شده بود.

کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد این دستور رئیس جمهوری روسیه برغم شیوع ویروس کرونا در جهان، برگزار خواهد شد. با این حال خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از خود ولادیمیر پوتین نوشت که برگزاری این همه‌پرسی تنها در صورت مساعد بودن شرایط کشور از نظر «وضعیت اپیدمی» قطعی خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

طرح اصلاح قانون اساسی در صورت تأیید نهایی در همه‌پرسی به ولادیمیر پوتین امکان می‌دهد که به رغم محدودیت موجود در قانون اساسی فعلی، بار دیگر برای ریاست جمهوری انتخاب شود.

در اصلاحیه قانون اساسی که تا کنون به تصویب دوما، مجلس روسیه رسیده و دادگاه قانون اساسی این کشور نیز آن را روز دوشنبه تأیید کرده، چنین پیش‌بینی شده که دوره‌های پیشین ریاست جمهوری پوتین نادیده گرفته شده و به اصطلاح صفر شود. به این ترتیب او با رفع محدودیت قانون فعلی مبنی بر مجاز بودن تنها دو دوره ریاست جمهوری متوالی، خواهد توانست برای دو دوره ۶ ساله دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌پرسی قانون اساسی می‌تواند زمامداری پوتین را مستحکم ‌کند؛ شهروندان روس می‌دانند؟

معرفی میخائیل میشوستین بعنوان نخست وزیر جدید روسیه از طرف ولادیمیر پوتین

رای اجباری نوجوانان در پایتخت سیاسی اروپا؛ بلژیکی‌های ۱۶ و ۱۷ ساله‌‌ باید در انتخابات شرکت کنند