ستاد کل نیرو‌های مسلح: روند خلوت کردن شهرها در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی می‌شود

ستاد کل نیرو‌های مسلح: روند خلوت کردن شهرها در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی می‌شود
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کمک و ارسال پزشک به ایران داده بود، امروز عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه به این موضوع واکنش نشان داد.

آگهی

شیوع ویروس کرونا همچنان در ایران سیر صعودی دارد. برخی از مسئولان کشور می‌گویند اگر مردم رعایت نکنند این بحران تا خرداد همچنان باقی خواهد ماند و تعداد زیادی مبتلا خواهند شد.

آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران در روز جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ را در این مطلب پیگیری کنید.

پاسخ مایک پمپئو به ایران دربارۀ احتمال جنگ بیولوژیکی

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با انتشار پیامی توییتری به مواضع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دربارۀ «احتمال حملۀ بیولوژیکی» بودن شیوع کرونا در ایران واکنش نشان داد.

او در این پیام نوشت: «همانطور که خامنه‌ای می‌داند، بهترین دفاع بیولوژیکی این بود که زمانی که ویروس ووهان از چین به ایران رسید، این حقیقت به مردم ایران گفته می‌شد. اما او به جای این کار، همچنان رفت و آمد پروازهای ماهان ایر میان کانون این بحران در چین و ایران را برقرار نگه داشت و کسانی را که دربارۀ این موضوع صحبت کردند، زندانی کرد.»

۲.۵ میلیارد ین کمک ژاپن به ایران برای مقابله با شیوع کرونا

سفارت ایران در ژاپن با انتشار پیامی توییتری از کمک پزشکی ژاپن به این کشور به ارزش ۲.۵ میلیارد ین برای مبارزه با کرونا خبر داد.

در این پیام که به زبان ژاپنی منتشر شده، از حمایت‌های ژاپن از ایران قدردانی شده است.

کانون کارگردانان سینمای ایران خواستار تعطیلی پروژه‌های سینمایی شد

کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیمای ایران خواستار تعطیلی پروژه‌های تلویزیونی شد و نسبت به فوت عوامل سریال‌ها هشدار داد.

در این نامه با اشاره به مشاهدۀ «چند مورد مثبت ابتلا به کرونا در بین عوامل سریال‌ها و همچنین رفتارهای پرخطر» از رئیس این سازمان خواسته شده تا «جهت حفظ جان دست اندرکاران و عوامل سینما و تلویزیون، دستور تعطیلی هرچه سریع‌تر پروژه‌های تلویزیونی» را صادر کند.

کانون کارگردانان سینمای ایران همچنین خطاب به آقای علی‌عسگری هشدار داده است که «در صورت عدم توقف و ادامه فیلمبرداری تولیدات تلویزیونی، مسئولیت ابتلا به کرونا یا فوت هر کدام از عوامل این سریال‌ها بر عهده جناب‌عالی و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما است.»

این دومین بار است که کانون کارگردانان سینمای ایران خواستار تعطیلی پروژه‌های تلویزیونی به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌شود.

ناصر شعبانی، معاون عملیات پیشین قرارگاه ثارالله تهران درگذشت

ناصر شعبانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران که فرماندهی سپاه شهر آمل در جریان وقایع بهمن سال ۶۰ (درگیری با چریک‌های اتحادیه کمونیست‌های ایران) و فرماندهی سپاه کرمانشاه در زمان عملیات مرصاد (عملیات جمهوری اسلامی علیه مجاهدین) را برعهده داشت، در اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

یک مقام ارشد نظامی ایران: روند خلوت کردن شهرها در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی می‌شود

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که روال خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی خواهد شد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: «رصد ملی و یافتن افراد مشکوک و افرادی که احتمال بیماری در آنها وجود دارد مهم است. ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشکوک به بیماری کاملا مشخص می‌شوند.»

بنا بر گزارش ایسنا او اعلام کرد: «کسانی که مشکوک نیستند به منزلشان بر می‌گردند با رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت داده، سلامتی‌شان حفظ می‌شود و موارد مشکوک باید در مراکز مقدماتی مورد معاینه و رسیدگی اولیه قرار بگیرند.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در زمینه کمک به تامین تجهیزات پزشکی نیز گفت: «در بخش لجستیک و تامین ماسک تخصصی N95 که برای کادر بیمارستانی مورد نیاز هست و همچنین لباس مخصوص آنها، وزارت دفاع خط تولید بسیار مفصلی را ایجاد کرده است، در مورد کیت تشخیصی نیز این توان وجود دارد که هر مقدار لازم است تولید شود. در خصوص ماسک‌های عمومی هم میزانی را که اعلام کردند از طریق مجموعه وزارت دفاع، سازمان‌های نیروهای مسلح و مجموعه‌های مردمی که از طریق بسیج اصناف و بسیج کشور سازماندهی شده و با تصمیم امروز توسعه چشمگیر پیدا خواهد کرد.»

او با اشاره به اینکه نیروهای مسلح ایران برای مبارزه با شیوع این بیماری از تمام توان خود استفاده خواهد کرد، گفت: «در این چند روز سازماندهی کردیم که بسیجیان، دانشجویان دانشجویان پزشکی و همچنین سربازان متخصص و بازنشستگانی که علاقمند هستند و تخصص دارند، بلافاصله در بخش کادر درمان به کار گرفته شوند و برای کسانی که نیاز به آموزش فشرده دارند نیز این کار انجام شود و در خدمت کادرهای درمانی باشند.»

وزارت بهداشت: ۸۵ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران با اعلام آخرین آمار مربوط به ویروس کرونا در کشور گفت: «از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۲۸۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱۳۶۴ نفر افزایش یافت.»

وی درباره شمار جانباختگان در ۲۴ ساعت گذشته در استان‌های مختلف ایران گفت: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ نفر از مبتلایان جدید کووید-۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسید.»

آگهی

وی درباره تعداد افرادی که بهبود یافته‌اند نیز گفت: «خوشبختانه تا کنون ۳۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.»

ایران خطاب به ترامپ: نیازی به پزشک آمریکایی نداریم

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به پیشنهاد دونالد ترامپ برای کمک و ارسال پزشک به ایران، در پیامی توییتری نوشت: «ایران نیازی به پزشکان آمریکایی ندارد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در کاخ سفید با اشاره به وضعیت ایران پس از شیوع ویروس کرونا گفته بود که «ما بهترین پزشکان دنیا را داریم و به ایران پیشنهاد کمک داده‌ایم.»

وی تاکید کرده بود اگر ایران بخواهند خوشحال خواهند شد که به این کشور کمک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این پیشنهاد اعلام کرد: «بهترین، کارآمدترین و شجاع‌ترین ‎کادر درمانی جهان را داریم و نیازی به پزشک آمریکایی نداریم.»

آگهی

وی تاکید کرد: «به‌جای دلسوزی ریاکارانه و فخرفروشی مشمئز کننده، ‎ترویسم اقتصادی و ‎تروریسم درمانی را متوقف کنید تا دارو و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی و مردم ‎ایران برسد. ضمنا، مردم آمریکا را هم دریابید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا در ایران؛ ۱۱۳ جانباخته و ۱۲۰۹ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته

دانشمند چینی: شیوع کرونا در جهان احتمالا تا ماه ژوئن خاتمه می‌یابد

ویروس کرونا؛ سازمان جهانی بهداشت از کمبود تجهیزات در ایران خبر داد