اتحادیه اروپا به برخی پناهجویان داوطلب بازگشت از یونان ۲ هزار یورو می‌دهد

اتحادیه اروپا به برخی پناهجویان داوطلب بازگشت از یونان ۲ هزار یورو می‌دهد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این آخرین مورد از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهجویان در یونان است و دولت آتن نیز از این تصمیم پشتیبانی کرده است.

آگهی

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) اعلام کرد به هر پناهجوی حاضر در جزایر یونان که بخواهد داوطلبانه به کشورش بازگردد، مبلغ ۲ هزار یورو کمک می‌کند.

یلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا با اعلام این مطلب گفت مبلغ در نظر گرفته شده تنها برای یک ماه قابل درخواست خواهد بود. او همچنین اضافه کرد تنها پناهجویانی مشمول دریافت این ۲ هزار یورو خواهند شد که قبل از یکم ژانویه سال جاری میلادی به یونان رسیده باشند.

این آخرین مورد از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهجویان در یونان است و دولت آتن نیز از این تصمیم پشتیبانی کرده است.

تخمین زده می‌شود ۴۲ هزار پناهجو در اردوگاه‌های جزایر یونان حضور داشته باشند که از این تعداد ۱۴ هزار نفر کودک هستند.

بسیاری از افراد حاضر در اردوگاه‌ها را شهروندان سوری، ایرانی، پاکستانی و افغان تشکیل می‌دهند و مشخص نیست آیا با درخواست پناهندگی آنان موافقت خواهد شد یا نه.

پناهجويان که اغلب بصورت غیرقانونی از ترکیه وارد یونان می‌شوند از طریق دریا و با قایق‌های کوچک خود را به جزایر یونان از جمله لسبوس، چیوس و ساموس می‌رسانند. اردوگاه‌هایی چون موریا در جزیره لسبوس که تنها ظرفیت پذیرش دو الی سه هزار نفر را دارند به دلیل چند برابر شدن ظرفیت از ارائه خدمات به پناهجویان باز مانده‌اند.

فلوریان اوئل، سخنگوی بنیاد خیریه آکسفام، با انتقاد از راهبرد اتحادیه اروپا در خصوص بحران پناهجویان گفت: «نه تنها یونان، بلکه تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از قبول مسئولیت در قبال پناهجویان طفره می‌روند.»

با بحران جدید در مرز یونان مقامات اتحادیه اروپا بیم آن را دارند که وضعیت مشابه سال ۲۰۱۵ شود.

در سال ۲۰۱۵ حدود یک میلیون پناهنده و مهاجر از ترکیه به سمت جزایر یونان حرکت کردند و بدیت ترتیب بحران تازه مهاجرت در اروپا شکل گرفت. از مارس ۲۰۱۶ میلادی و با توافق اتحادیه اروپا و آنکارا برای متوقف کردن این جریان، تمامی مسیرها مسدود شده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجارستان، لهستان و جمهوری چک با عدم پذیرش پناهجویان تعهدات و قوانین اتحادیه اروپا را نقض کرده‌اند

شیوع ویروس کرونا در اروپا؛ عملیات نجات مهاجران سرگردان در دریا متوقف شد

طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی فرانسه برای حمایت از شرکت‌های آسیب‌دیده از کرونا؛ کمیسیون اروپا موافقت کرد